Can we measure independent culture? Keys for a participatory construction of cultural indicators in the city of Buenos Aires (Argentina)
¿Es posible medir la cultura independiente? Claves para una construcción participativa de indicadores culturales en la ciudad de Buenos Aires (Argentina)
Author
Quiña, Guillermo
Sánchez, Romina
Zarlenga, Matías
Full text
https://revistadesociologia.uchile.cl/index.php/RDS/article/view/7574610.5354/0719-529X.2024.75746
Abstract
This article presents the first results of a proposal to remedy the absence of information regarding the independent cultural sector in cultural measurements by incorporating the perspective of its actors. We propose a participatory methodological approach that includes collective diagnostic meetings with representatives of independent cultural organizations in the city of Buenos Aires and in-depth interviews with people responsible for these spaces. The main characteristics and problems of the sector are grouped into four axes: territory, organization, work and programming, around which a proposal of indicators is then formulated. It concludes with the need to restore the perspective of the actors of independent culture and incorporate them as part of the sources to generate reliable, relevant and updated information that is relevant both for the strategies of the sector itself and for decision-making regarding cultural public policies. Este artículo presenta los primeros resultados de una propuesta para subsanar la ausencia de información respecto del sector cultural independiente en las mediciones culturales, incorporando la perspectiva de sus actores. Planteamos un abordaje metodológico participativo que incluye encuentros colectivos de diagnóstico con representantes de organizaciones de la cultura independiente de la ciudad de Buenos Aires y entrevistas en profundidad con personas responsables de estos espacios. Las principales características y problemáticas del sector se agrupan en cuatro ejes: territorio, organización, trabajo y programación, en torno a los cuales se formula luego una propuesta de indicadores. Se concluye en la necesidad de restituir la mirada de los actores de la cultura independiente e incorporarlos como parte de las fuentes para generar información fiable, relevante y actualizada que resulte pertinente tanto para las estrategias del propio sector como para la toma de decisiones en materia de políticas públicas culturales.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Cultural-contextual triad: An opportunity to ensure cultural relevance in the implementation of intercultural education
Ibáñez Salgado, Nolfa. Pedagogical Studies; Vol. 41 Núm. 1 (2015); 323-335 -
LA TEORÍA DEL CAPITAL CULTURAL Y LA PARTICIPACIÓN CULTURAL DE LOS JÓVENES. EL CASO CHILENO COMO EJEMPLO
GAYO, MODESTO. Última Década; Vol. 21 Núm. 38 (2013): Julio; 141-171 -
The theory of cultural capital and the cultural participation of young people. The chilean case as an example
Gayo, Modesto. Última Década; Vol. 21 Núm. 38 (2013): Julio; 141-171