Centers and edges of cultural management: the case of the Espacio Cultural Chacra de los Remedios (Buenos Aires)
Centros y márgenes de la gestión cultural: el caso del Espacio Cultural Chacra de los Remedios (Buenos Aires)
Author
Rindone, Francesca
Full text
https://revistadesociologia.uchile.cl/index.php/RDS/article/view/7574710.5354/0719-529X.2024.75747
Abstract
The reflections to be developed in this work arise from an ethnography I am carrying out about street theater in Buenos Aires. The experiences that interest me most on this occasion are those that make up the agenda of the Espacio Cultural Chacra de los Re-
medios, in Parque Avellaneda: a public park located on the western suburb of the capital. Starting from the “peripheral” character of this territory, I seek to develop some lines of analysis that link the Espacio Cultural Chacra de los Remedios to certain models of cultural management: in particular to self-managed and associated forms, which place it in an unprecedented position in relation to the local State. I am also interested in critically reviewing the native category of “marginal” associated with street theater as a popular art, focusing on the participation of these actors and actresses in the planning of the cultural agenda of Parque Avellaneda, as well as their capacity for organization and dialogue with the State. Las reflexiones a desarrollar en el presente trabajo se desprenden de una etnografía que estoy llevando a cabo acerca del teatro callejero en Buenos Aires. Las experiencias que más me interesan en esta oportunidad son aquellas que integran la agenda del Espacio Cultural Chacra de los Remedios, en el Parque Avellaneda: un espacio verde público situado en la periferia oeste de la capital. A partir del carácter “periférico” de este territorio, busco desarrollar algunas líneas de análisis que vinculan el Espacio Cultural Chacra de los Remedios a formas autogestivas y de gestión asociada, que lo colocan en una posición inédita en relación al Estado local. Me interesa, asimismo, revisar críticamente la categoría nativa de “marginal” asociada al teatro callejero en cuanto arte popular, teniendo como foco la participación de estos actores y actrices en la planificación de la agenda cultural del Parque Avellaneda, así como su capacidad de organización y de diálogo con el Estado.
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