• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Alberto Hurtado
  • Contrapulso: Revista Latinoamericana de estudios en Música Popular
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Alberto Hurtado
  • Contrapulso: Revista Latinoamericana de estudios en Música Popular
  • View Item

The experience of the vocal group Santiago Cuatro and its members: modernization, tensions and projections

La experiencia del conjunto vocal Santiago Cuatro y sus integrantes: modernización, tensiones y proyecciones

Author
Esper, Elías

Malebrán, Natalia

Labraña, Karina

Berrios, Martín

Full text
https://contrapulso.uahurtado.cl/index.php/cp/article/view/195
10.53689/cp.v5i1.195
Abstract
This article presents an investigation carried out between 2020 and 2022, describing and analyzing the experience of the vocal group Santiago Cuatro, within the framework of the changes and continuities experienced in an area of music with folk roots in Chile, from the mid-20th century onwards. To guide this study, designed to foster comprehension, a qualitative and historical methodological strategy was chosen, including the analysis of the discourse of members of Santiago Cuatro, as recorded in six in-depth interviews. Additionally, we analyzed two bibliographic sources that contributed to the understanding of our object of study: a selection of books and articles relevant to our research topic, and press files obtained in the homes of the group members. The analysis and triangulation of this information reveals scarcely considered experiences, events and ideas, offering an account of forms of modernization, tensions and projections of popular music with folk roots in Chile.
 
El presente artículo expone una investigación realizada entre los años 2020 y 2022, que describe y analiza la experiencia del conjunto vocal Santiago Cuatro, en el marco de los cambios y las continuidades vividas en una parte de la música de raíz folclórica en Chile desde mediados del siglo XX en adelante. Para guiar este estudio, de tipo comprensivo, se optó por una estrategia metodológica cualitativa e histórica, que analizaron los discursos de los integrantes de Santiago Cuatro, registrados en seis entrevistas profundas. Junto a ello, se analizaron dos fuentes bibliográficas que nutrieron la comprensión de nuestro objeto de estudio: una selección de libros y artículos pertinentes a nuestro tema de investigación, y archivos de prensa obtenidos en los hogares de los integrantes del grupo. El análisis y triangulación de esta información revela experiencias, acontecimientos y propuestas pocas veces conocidas y estudiadas, dando cuenta de modernizaciones, tensiones y proyecciones propias de la música popular de raíz folclórica en Chile.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB