Show simple item record

La experiencia del conjunto vocal Santiago Cuatro y sus integrantes: modernización, tensiones y proyecciones

dc.creatorEsper, Elías
dc.creatorMalebrán, Natalia
dc.creatorLabraña, Karina
dc.creatorBerrios, Martín
dc.date2023-01-25
dc.date.accessioned2024-12-11T13:35:02Z
dc.date.available2024-12-11T13:35:02Z
dc.identifierhttps://contrapulso.uahurtado.cl/index.php/cp/article/view/195
dc.identifier10.53689/cp.v5i1.195
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/247142
dc.descriptionThis article presents an investigation carried out between 2020 and 2022, describing and analyzing the experience of the vocal group Santiago Cuatro, within the framework of the changes and continuities experienced in an area of music with folk roots in Chile, from the mid-20th century onwards. To guide this study, designed to foster comprehension, a qualitative and historical methodological strategy was chosen, including the analysis of the discourse of members of Santiago Cuatro, as recorded in six in-depth interviews. Additionally, we analyzed two bibliographic sources that contributed to the understanding of our object of study: a selection of books and articles relevant to our research topic, and press files obtained in the homes of the group members. The analysis and triangulation of this information reveals scarcely considered experiences, events and ideas, offering an account of forms of modernization, tensions and projections of popular music with folk roots in Chile.en-US
dc.descriptionEl presente artículo expone una investigación realizada entre los años 2020 y 2022, que describe y analiza la experiencia del conjunto vocal Santiago Cuatro, en el marco de los cambios y las continuidades vividas en una parte de la música de raíz folclórica en Chile desde mediados del siglo XX en adelante. Para guiar este estudio, de tipo comprensivo, se optó por una estrategia metodológica cualitativa e histórica, que analizaron los discursos de los integrantes de Santiago Cuatro, registrados en seis entrevistas profundas. Junto a ello, se analizaron dos fuentes bibliográficas que nutrieron la comprensión de nuestro objeto de estudio: una selección de libros y artículos pertinentes a nuestro tema de investigación, y archivos de prensa obtenidos en los hogares de los integrantes del grupo. El análisis y triangulación de esta información revela experiencias, acontecimientos y propuestas pocas veces conocidas y estudiadas, dando cuenta de modernizaciones, tensiones y proyecciones propias de la música popular de raíz folclórica en Chile.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Alberto Hurtadoes-ES
dc.relationhttps://contrapulso.uahurtado.cl/index.php/cp/article/view/195/81
dc.rightsDerechos de autor 2023 Contrapulso - Revista latinoamericana de estudios en música populares-ES
dc.sourceContrapulso - Journal of Latin American Popular Music Studies; Vol 5 No 1 (2023): Contrapulso; 48-62en-US
dc.sourceContrapulso - Revista latinoamericana de estudios en música popular; Vol. 5 Núm. 1 (2023): Contrapulso; 48-62es-ES
dc.sourceContrapulso; v. 5 n. 1 (2023): Contrapulso; 48-62pt-BR
dc.source2452-5545
dc.subjectexperienceen-US
dc.subjectfolkloreen-US
dc.subjectpopular musicen-US
dc.subjectSantiago Cuatroes-ES
dc.subjectexperienciaes-ES
dc.subjectfolclorees-ES
dc.subjectmúsica populares-ES
dc.titleThe experience of the vocal group Santiago Cuatro and its members: modernization, tensions and projectionsen-US
dc.titleLa experiencia del conjunto vocal Santiago Cuatro y sus integrantes: modernización, tensiones y proyeccioneses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record