“Paris à nouveau! The contemporary tango scene among 21st-century Argentine-Parisian orchestras”
Paris à nouveau! La escena musical contemporánea del tango en orquestas argentino parisinas del siglo XXI
Author
Martin, Paloma
Abstract
Tango, performed by orchestras such as Fleurs Noires and TAXXI Tango XXI (TTXXI), plays a crucial role in the contemporary Parisian music scene of the present century. These groups have promoted creative and innovative proposals, consolidating different styles and subgenres within tango. Fleurs Noires follows a post-Piazzolla evolutionary direction, mixing some elements of academic and tango language. On the other hand, TTXXI aligns itself with the style that, initiated by Osvaldo Pugliese, was reinvented in the 2000s with the Orquesta Típica Fernández Fierro (OTFF), and is now redefined again in Paris in an energetic, intense and rock-influenced format. The contemporary tango music scene of the 21st century is understood here from a metageographic perspective. It is presented as a globally coherent, translocal scene, yet simultaneously, it is fragmented and complex. This analysis highlights the need to approach contemporary tango music from a perspective that transcends geographical and cultural boundaries, recognizing its dynamic and multifaceted nature. El tango, interpretado por orquestas como Fleurs Noires y TAXXI Tango XXI ( juega un papel crucial en la escena musical contemporánea parisina del presente siglo. Estas agrupaciones han impulsado propuestas creativas innovadoras, consolidando diferentes estilos y subgéneros dentro del tango. Fleurs Noires sigue una dirección evolutiva pos t Piazzolla, mezclando elementos del lenguaje académico y tanguero. Por otro lado, TTXXI se alinea con el estilo que, comenzado por Osvaldo Pugliese, se reinventó en los 2000 con la Orquesta Típica Fernández Fierro ( y ahora se redefine nuevamente en París de forma enérgica, intensa y con influencias del rock. La escena musical contemporánea del tango del siglo XXI se entiende desde una perspectiva metageográfica. Se presenta como una escena translocal coherente a nivel global, pero que, simultáneamente, es una escena fragmentada y compleja. Este análisis subraya la necesidad de abordar la música contemporánea del tango desde una perspectiva que trascienda las fronteras geográficas y culturales, reconociendo su naturaleza dinámica y multifacética.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
The Development of Fado and Tango as National Symbols in the First Sound Films of Portugal (A Severa) and Argentina (Tango!)
Dalbosco, Dulce María. Meridional. Revista Chilena de Estudios Latinoamericanos; Núm. 9 (2017): Mayo-Octubre; pp. 331-353 -
The Development of Fado and Tango as National Symbols in the First Sound Films of Portugal (A Severa) and Argentina (Tango!)
Dalbosco, Dulce María. Meridional. Revista Chilena de Estudios Latinoamericanos; No. 9 (2017): Mayo-Octubre; pp. 331-353 -
The Transgressions of the Electronic Tango: Contemporary Social Conditions and Aesthetic Valuations on the Fringe of the Tango
Liska, María Mercedes. Revista Musical Chilena; Vol. 70 Núm. 225 (2016): Enero - Junio; pp. 50 - 72