Show simple item record

Paris à nouveau! La escena musical contemporánea del tango en orquestas argentino parisinas del siglo XXI

dc.creatorMartin, Paloma
dc.date2024-05-06
dc.date.accessioned2024-12-11T13:35:07Z
dc.date.available2024-12-11T13:35:07Z
dc.identifierhttps://contrapulso.uahurtado.cl/index.php/cp/article/view/236
dc.identifier10.53689/cp.v6i1.236
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/247166
dc.descriptionTango, performed by orchestras such as Fleurs Noires and TAXXI Tango XXI (TTXXI), plays a crucial role in the contemporary Parisian music scene of the present century. These groups have promoted creative and innovative proposals, consolidating different styles and subgenres within tango. Fleurs Noires follows a post-Piazzolla evolutionary direction, mixing some elements of academic and tango language. On the other hand, TTXXI aligns itself with the style that, initiated by Osvaldo Pugliese, was reinvented in the 2000s with the Orquesta Típica Fernández Fierro (OTFF), and is now redefined again in Paris in an energetic, intense and rock-influenced format. The contemporary tango music scene of the 21st century is understood here from a metageographic perspective. It is presented as a globally coherent, translocal scene, yet simultaneously, it is fragmented and complex. This analysis highlights the need to approach contemporary tango music from a perspective that transcends geographical and cultural boundaries, recognizing its dynamic and multifaceted nature.en-US
dc.descriptionEl tango, interpretado por orquestas como Fleurs Noires y TAXXI Tango XXI ( juega un papel crucial en la escena musical contemporánea parisina del presente siglo. Estas agrupaciones han impulsado propuestas creativas innovadoras, consolidando diferentes estilos y subgéneros dentro del tango. Fleurs Noires sigue una dirección evolutiva pos t Piazzolla, mezclando elementos del lenguaje académico y tanguero. Por otro lado, TTXXI se alinea con el estilo que, comenzado por Osvaldo Pugliese, se reinventó en los 2000 con la Orquesta Típica Fernández Fierro ( y ahora se redefine nuevamente en París de forma enérgica, intensa y con influencias del rock. La escena musical contemporánea del tango del siglo XXI se entiende desde una perspectiva metageográfica. Se presenta como una escena translocal coherente a nivel global, pero que, simultáneamente, es una escena fragmentada y compleja. Este análisis subraya la necesidad de abordar la música contemporánea del tango desde una perspectiva que trascienda las fronteras geográficas y culturales, reconociendo su naturaleza dinámica y multifacética.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Alberto Hurtadoes-ES
dc.relationhttps://contrapulso.uahurtado.cl/index.php/cp/article/view/236/108
dc.rightsDerechos de autor 2024 Contrapulso - Revista latinoamericana de estudios en música populares-ES
dc.sourceContrapulso - Journal of Latin American Popular Music Studies; Vol 6 No 1 (2024): Contrapulso; 83-102en-US
dc.sourceContrapulso - Revista latinoamericana de estudios en música popular; Vol. 6 Núm. 1 (2024): Contrapulso; 83-102es-ES
dc.sourceContrapulso; v. 6 n. 1 (2024): Contrapulso; 83-102pt-BR
dc.source2452-5545
dc.subjectcontemporary music sceneen-US
dc.subject21st Century tangoen-US
dc.subjectglocal tangoen-US
dc.subjectFleurs Noiresen-US
dc.subjectTAXXI Tango XXIen-US
dc.subjectescena musical contemporáneaes-ES
dc.subjecttango del siglo XXIes-ES
dc.subjecttango glocales-ES
dc.subjectFleurs Noireses-ES
dc.subjectTAXXI Tango XXIes-ES
dc.title“Paris à nouveau! The contemporary tango scene among 21st-century Argentine-Parisian orchestras”en-US
dc.titleParis à nouveau! La escena musical contemporánea del tango en orquestas argentino parisinas del siglo XXIes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record