• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Alberto Hurtado
  • Contrapulso: Revista Latinoamericana de estudios en Música Popular
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Alberto Hurtado
  • Contrapulso: Revista Latinoamericana de estudios en Música Popular
  • View Item

The art of noise: the visual discourse on women through selected Colombian metal album covers.

El arte del ruido: el discurso visual sobre las mujeres en algunas carátulas de discos de metal colombiano

Author
Cárdenas Azuaje, Diana

Ortiz Cuchivague, Karen

Full text
https://contrapulso.uahurtado.cl/index.php/cp/article/view/265
10.53689/cp.v6i2.265
Abstract
This article describes and problematizes the visual discourse on women that circulates in seven album covers, of metal bands in Colombia with considerable careers and recognition, released during the period from 2008 to 2023. For this inquiry we worked with a theoretical approach that combines visual studies, feminism and semiotics, examining how album covers reinforce or subvert narratives about women, allowing us to explore not only their aesthetics, but also their cultural and social context. In methodological terms, the research articulated with a feminist and intersectional perspective of analysis, with an exploratory focus, opening the way to novel interpretations. The analysis revealed that representations of women on Colombian metal album covers tend to oscillate between hypersexualization, demonization and lack of agency. Although these images are visually striking, they reinforce traditional stereotypes, linking women with danger and vulnerability.
 
Este artículo describe y problematiza el discurso visual sobre las mujeres que circula en siete carátulas de discos de agrupaciones de música metal en Colombia con amplia trayectoria y reconocimiento, lanzados durante el periodo 2008 a 2023. Para esta indagación se recurrió a un enfoque teórico que combina estudios visuales, feminismo y semiótica, examinando cómo las portadas de discos refuerzan o subvierten las narrativas sobre las mujeres, lo que permite explorar no solo su estética, sino también su contexto cultural y social. En términos metodológicos, la indagación se articuló con una perspectiva de análisis feminista e interseccional desde un enfoque exploratorio, que permitiera avanzar hacia nuevas lecturas. El análisis reveló que las representaciones sobre las mujeres en las portadas de discos de metal colombiano suelen oscilar entre la hipersexualización, la demonización y la falta de agencia. Aunque estas imágenes son visualmente impactantes, refuerzan estereotipos tradicionales, vinculando a las mujeres con el peligro y la vulnerabilidad.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB