Show simple item record

El arte del ruido: el discurso visual sobre las mujeres en algunas carátulas de discos de metal colombiano

dc.creatorCárdenas Azuaje, Diana
dc.creatorOrtiz Cuchivague, Karen
dc.date2024-11-13
dc.date.accessioned2024-12-11T13:35:08Z
dc.date.available2024-12-11T13:35:08Z
dc.identifierhttps://contrapulso.uahurtado.cl/index.php/cp/article/view/265
dc.identifier10.53689/cp.v6i2.265
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/247181
dc.descriptionThis article describes and problematizes the visual discourse on women that circulates in seven album covers, of metal bands in Colombia with considerable careers and recognition, released during the period from 2008 to 2023. For this inquiry we worked with a theoretical approach that combines visual studies, feminism and semiotics, examining how album covers reinforce or subvert narratives about women, allowing us to explore not only their aesthetics, but also their cultural and social context. In methodological terms, the research articulated with a feminist and intersectional perspective of analysis, with an exploratory focus, opening the way to novel interpretations. The analysis revealed that representations of women on Colombian metal album covers tend to oscillate between hypersexualization, demonization and lack of agency. Although these images are visually striking, they reinforce traditional stereotypes, linking women with danger and vulnerability.en-US
dc.descriptionEste artículo describe y problematiza el discurso visual sobre las mujeres que circula en siete carátulas de discos de agrupaciones de música metal en Colombia con amplia trayectoria y reconocimiento, lanzados durante el periodo 2008 a 2023. Para esta indagación se recurrió a un enfoque teórico que combina estudios visuales, feminismo y semiótica, examinando cómo las portadas de discos refuerzan o subvierten las narrativas sobre las mujeres, lo que permite explorar no solo su estética, sino también su contexto cultural y social. En términos metodológicos, la indagación se articuló con una perspectiva de análisis feminista e interseccional desde un enfoque exploratorio, que permitiera avanzar hacia nuevas lecturas. El análisis reveló que las representaciones sobre las mujeres en las portadas de discos de metal colombiano suelen oscilar entre la hipersexualización, la demonización y la falta de agencia. Aunque estas imágenes son visualmente impactantes, refuerzan estereotipos tradicionales, vinculando a las mujeres con el peligro y la vulnerabilidad.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Alberto Hurtadoes-ES
dc.relationhttps://contrapulso.uahurtado.cl/index.php/cp/article/view/265/117
dc.rightsDerechos de autor 2024 Contrapulso - Revista latinoamericana de estudios en música populares-ES
dc.sourceContrapulso - Journal of Latin American Popular Music Studies; Vol 6 No 2 (2024): Contrapulso; 57-73en-US
dc.sourceContrapulso - Revista latinoamericana de estudios en música popular; Vol. 6 Núm. 2 (2024): Contrapulso; 57-73es-ES
dc.sourceContrapulso; v. 6 n. 2 (2024): Contrapulso; 57-73pt-BR
dc.source2452-5545
dc.subjectwomenen-US
dc.subjectMetal musicen-US
dc.subjectColombiaen-US
dc.subjectvisual studiesen-US
dc.subjectfeminismsen-US
dc.subjectalbum coversen-US
dc.subjectmujereses-ES
dc.subjectmúsica metales-ES
dc.subjectColombiaes-ES
dc.subjectestudios visualeses-ES
dc.subjectfeminismoses-ES
dc.subjectcarátulas de discoses-ES
dc.titleThe art of noise: the visual discourse on women through selected Colombian metal album covers.en-US
dc.titleEl arte del ruido: el discurso visual sobre las mujeres en algunas carátulas de discos de metal colombianoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record