words about education in teacher training classrooms: an approach through the available lexicon
Palabras en torno a la educación en las aulas de formación del profesorado: un acercamiento a través del léxico disponible
Author
Cruz Ventura, Sarai de Regla
Samper Hernández, Marta
Abstract
This article examines the lexical production of 111 students attending the master’s degree in Teaching and the 4th year of the degree in Primary Education at the University of Las Palmas de Gran Canaria. In particular, we have selected a semantic field, Education, which is considerably new and closely related to the training the informants are receiving. The results are considered as a whole, but also considering the degree variable. Although the quantitative data do not reveal significant differences between Bachelor’s and Master’s students, from a qualitative point of view there are divergences which point to a greater competence and a more natural use of the specific lexicon by Bachelor’s students. The comparison of the ULPGC results with those presented in other studies with similar characteristics reveals common aspects, as well as certain differences with respect to the words at the top of the lists and which are therefore considered to be the most important in the educational process. En este artículo se analiza la producción léxica de 111 estudiantes matriculados en el Máster de Formación del Profesorado y en 4.º curso del Grado de Educación Primaria de la Universidad de Las Palmas de Gran Canaria. En concreto, se ha seleccionado un centro de interés, Educación, que es considerablemente novedoso y que guarda estrecha relación con la formación que están recibiendo los informantes. Los resultados se contemplan de manera global, pero también atendiendo la variable titulación. Aunque los datos cuantitativos no revelan diferencias significativas entre los estudiantes de grado y de máster, desde el punto de vista cualitativo sí se encuentran divergencias que apuntan a una competencia mayor y un uso más natural del léxico específico por parte del alumnado del grado. La comparación de los resultados de la ULPGC con los presentados en otras investigaciones de las mismas características pone de manifiesto aspectos comunes, aunque también ciertas diferencias con respecto a las unidades que ocupan las primeras posiciones de las listas y que se consideran, por tanto, las más importantes dentro del proceso educativo.