Knowledge of available lexicon in English as l2 in secondary and high school students
El conocimiento del léxico disponible en inglés como L2 en estudiantes de secundaria y bachillerato
Author
Herranz-Llácer, Cristina V.
Abstract
This article assesses whether the lexicon available in English, as L2, benefits from the knowledge of other foreign languages (L3) by increasing the lexicon available in English. To this end, a qualitative research study was conducted using an associative survey to compare the lexicon evoked by students in the first year of secondary school and the first year of high school from six centers of interest. To ascertain whether there were differences, we calculated the lexical availability index, the compatibility index and we created a series of graphs. A sample of 184 informants was used, of whom 92 claimed to know other languages. The results showed that students who claimed to know a third foreign language evoked a greater number of words (12.5 vs. 9.3) and vocabulary (2.7 vs. 2.1). This variable has a positive influence. Este artículo tiene como objetivo valorar si el léxico disponible en inglés, como L2, se beneficia del conocimiento de otras lenguas extranjeras (L3) favoreciendo el aumento del léxico disponible en lengua inglesa. Para ello, se ha llevado a cabo una investigación de corte cualitativo a partir de una encuesta asociativa con el propósito de comparar el léxico evocado por los estudiantes de primero de secundaria y primero de bachillerato a partir de seis centros de interés. Para poder calcular si existían diferencias se contó con el cálculo del índice de disponibilidad léxica, el índice de compatibilidad y se elaboraron una serie de grafos. Así, con una muestra de 184 informantes, de los que 92 afirmaron conocer otras lenguas, se ha obtenido que los estudiantes que afirman conocer una tercera lengua extranjera evocan un mayor número de palabras (12,5 frente a 9,3) y vocablos (2,7 frente a 2,1), pudiéndose afirmar que esta variable influye positivamente.