Development of Interview Skills Using Clinical Simulation in Speech-Language Therapy
Desarrollo de habilidades de entrevista usando simulación clínica en fonoaudiología
Author
Aguilar-Fuentealba, Victoria del Pilar
Pérez-Villalobos , Cristhian
Abstract
Objective structured clinical evaluation (OSCE) is a type of clinical simulation that has significantly changed how clinical interview skills are developed, specifically regarding anamnesis and communication. However, there is little evidence of its use in speech-language therapy. The purpose of this work was to analyze the use of formative OSCE as a pedagogical strategy to teach clinical interview skills in the second year of a Speech-Language Therapy program. This is a quantitative and analytical-relational study with a quasi-experimental, pre-post design. The sample included 17 students from the Speech Therapy program at Universidad Andres Bello. Clinical interview skills were evaluated using an observation scale and a self- efficacy scale, both before and after the formative OSCE. Three observation guidelines were applied during the interview: anamnesis, clinical judgment, and communication. Finally, students completed a survey on their perception of the OSCE methodology. All participants showed improvements in their clinical interview skills and their levels of self-efficacy. The differences in anamnesis and communication were statistically significant (p<0.05). Similarly, they expressed high levels of satisfaction with the methodology. In conclusion, formative OSCE favors the development of anamnesis and communication competencies in speech-language therapy students, in addition to increasing their self-efficacy in these areas. Furthermore, the participants expressed a high degree of satisfaction with the method. La evaluación clínica objetiva estructurada (ECOE), es un tipo de simulación clínica que ha provocado cambios destacados en el desarrollo de habilidades para realizar entrevistas clínicas, específicamente en anamnesis y comunicación. Sin embargo, existe escasa evidencia sobre su utilización en Fonoaudiología. El propósito de este trabajo es analizar la utilización del ECOE formativo como una estrategia pedagógica para enseñar habilidades de entrevista clínica en el segundo nivel formativo de Fonoaudiología. Este estudio es de naturaleza cuantitativa y analítico-relacional, de diseño cuasi experimental, antes y después. La muestra incluyó a 17 estudiantes de la Carrera de Fonoaudiología de la Universidad Andres Bello. Se evaluó la entrevista clínica empleando una escala de observación y una escala de autoeficacia, tanto antes como después del ECOE formativo. Durante la ejecución, se aplicaron tres pautas de observación: anamnesis, juicio clínico y comunicación. Finalmente, los estudiantes completaron una encuesta de percepción respecto a la metodología de ECOE. Todos los participantes mostraron mejoras en sus habilidades para realizar entrevistas clínicas y en sus niveles de autoeficacia, siendo estadísticamente significativas las diferencias en anamnesis y comunicación (p<0,05). Asimismo, manifestaron altos niveles de satisfacción con la metodología utilizada. Se concluye que el ECOE formativo favorece el desarrollo de competencias en anamnesis y comunicación en estudiantes de la Carrera de Fonoaudiología, además de incrementar su autoeficacia en estas áreas. También manifestaron un elevado grado de satisfacción con el método utilizado.