Syntactic Awareness Tests: Exploring their Discriminant Validity in Primary School Students
Pruebas de conciencia sintáctica: explorando su validez discriminante en escolares de educación primaria
Author
Mariángel Quinteros, Sandra
Ramirez Peña, Pamela
Abstract
This article reports the results of a pilot study aimed at determining the discriminant power of seven tasks to assess syntactic awareness in first and second-cycle elementary school students. The participants were 39 students from 2nd to 8th grade at a private-subsidized school. The outcomes show that four of the seven tests can detect statistically significant variations in students' performance in syntactic awareness tasks, which makes it possible to describe a specific developmental pattern of metasyntactic skills at the analyzed school levels. These results provide relevant information on the usefulness of some tests over others to adequately evaluate syntactic awareness in schoolchildren. At the same time, they reveal methodological aspects that should be considered when assessing syntactic awareness. Finally, the methodological and educational implications that derive from this study are discussed. El presente artículo reporta los resultados de un estudio piloto que tuvo como objetivo principal determinar el poder discriminante de siete tareas para evaluar conciencia sintáctica en estudiantes de primer y segundo ciclo de enseñanza básica. En el estudio, participaron 39 estudiantes de 2° a 8° año de enseñanza básica pertenecientes a una escuela particular-subvencionada. Los resultados revelan que cuatro de las siete pruebas administradas permiten detectar variaciones estadísticamente significativas en el desempeño de escolares en tareas de conciencia sintáctica, las que permitirían informar de un patrón evolutivo específico de la habilidad metasintáctica en los niveles escolares evaluados. Los hallazgos proporcionan información relevante sobre la pertinencia de algunas pruebas por sobre otras para evaluar de manera apropiada la conciencia sintáctica en escolares. A su vez, evidencian aspectos metodológicos que se deben considerar en la evaluación de la conciencia sintáctica. Se discuten las implicancias metodológicas y educativas que pueden derivarse de este estudio.