E. RUMPZA, Phenomenology of the Icon. Mediating God through the Image. Cambridge University Press, 2023, pp. 314. ISBN 9781009317924. http://dx.doi.org/10.1017/9781009317900
E. RUMPZA, Phenomenology of the Icon. Mediating God through the Image. Cambridge University Press, 2023, pp. 314. ISBN 9781009317924. http://dx.doi.org/10.1017/9781009317900
Author
Linares, Bernardita
Linares, Bernardita
Full text
https://revistas.ucsc.cl/index.php/analesdeteologia/article/view/294210.21703/2735-634520242622942
Abstract
The book Phenomenology of the Icon: Mediating God through the Image by Stephanie Rumpza, with a foreword by Jean-Luc Marion, explores how the Byzantine icon serves as a medium to mediate divine transcendence, integrating phenomenology, theology, and Christian aesthetics. Rumpza draws on Hans-Georg Gadamer’s hermeneutics and Marion’s phenomenology to distinguish between idol and icon, arguing that the icon, far from being a mere visual object, allows for an experience of the divine by exceeding the limitations of human perception. She also emphasizes the importance of the liturgical context in understanding the icon as a window to the invisible and demonstrates how this phenomenological approach enriches the theological understanding of the sensible as a gateway to the transcendent, avoiding both idolatry and iconoclasm. El libro Phenomenology of the Icon: Mediating God through the Image de Stephanie Rumpza, con prefacio de Jean-Luc Marion, explora cómo el ícono bizantino actúa como medio para mediar la trascendencia divina, integrando fenomenología, teología y estética cristiana. Rumpza se basa en la hermenéutica de Hans-Georg Gadamer y la fenomenología de Marion para distinguir entre ídolo e ícono, argumentando que el ícono, lejos de ser un simple objeto visual, permite una experiencia de lo divino al desbordar las limitaciones de la percepción humana. La autora también destaca la importancia del contexto litúrgico para comprender el ícono como una ventana hacia lo invisible, y muestra cómo este enfoque fenomenológico enriquece la comprensión teológica de lo sensible como puerta hacia lo trascendente, evitando tanto la idolatría como el iconoclasmo.