• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica de la Santísima Concepción
  • Anales de Teología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica de la Santísima Concepción
  • Anales de Teología
  • View Item

E. RUMPZA, Phenomenology of the Icon. Mediating God through the Image. Cambridge University Press, 2023, pp. 314. ISBN 9781009317924. http://dx.doi.org/10.1017/9781009317900

E. RUMPZA, Phenomenology of the Icon. Mediating God through the Image. Cambridge University Press, 2023, pp. 314. ISBN 9781009317924. http://dx.doi.org/10.1017/9781009317900

Author
Linares, Bernardita

Linares, Bernardita

Full text
https://revistas.ucsc.cl/index.php/analesdeteologia/article/view/2942
10.21703/2735-634520242622942
Abstract
The book Phenomenology of the Icon: Mediating God through the Image by Stephanie Rumpza, with a foreword by Jean-Luc Marion, explores how the Byzantine icon serves as a medium to mediate divine transcendence, integrating phenomenology, theology, and Christian aesthetics. Rumpza draws on Hans-Georg Gadamer’s hermeneutics and Marion’s phenomenology to distinguish between idol and icon, arguing that the icon, far from being a mere visual object, allows for an experience of the divine by exceeding the limitations of human perception. She also emphasizes the importance of the liturgical context in understanding the icon as a window to the invisible and demonstrates how this phenomenological approach enriches the theological understanding of the sensible as a gateway to the transcendent, avoiding both idolatry and iconoclasm.
 
El libro Phenomenology of the Icon: Mediating God through the Image de Stephanie Rumpza, con prefacio de Jean-Luc Marion, explora cómo el ícono bizantino actúa como medio para mediar la trascendencia divina, integrando fenomenología, teología y estética cristiana. Rumpza se basa en la hermenéutica de Hans-Georg Gadamer y la fenomenología de Marion para distinguir entre ídolo e ícono, argumentando que el ícono, lejos de ser un simple objeto visual, permite una experiencia de lo divino al desbordar las limitaciones de la percepción humana. La autora también destaca la importancia del contexto litúrgico para comprender el ícono como una ventana hacia lo invisible, y muestra cómo este enfoque fenomenológico enriquece la comprensión teológica de lo sensible como puerta hacia lo trascendente, evitando tanto la idolatría como el iconoclasmo.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB