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E. RUMPZA, Phenomenology of the Icon. Mediating God through the Image. Cambridge University Press, 2023, pp. 314. ISBN 9781009317924. http://dx.doi.org/10.1017/9781009317900

dc.creatorLinares, Bernarditaen
dc.creatorLinares, Bernarditaes
dc.date2024-12-21
dc.date.accessioned2025-01-22T11:47:20Z
dc.date.available2025-01-22T11:47:20Z
dc.identifierhttps://revistas.ucsc.cl/index.php/analesdeteologia/article/view/2942
dc.identifier10.21703/2735-634520242622942
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/247729
dc.descriptionThe book Phenomenology of the Icon: Mediating God through the Image by Stephanie Rumpza, with a foreword by Jean-Luc Marion, explores how the Byzantine icon serves as a medium to mediate divine transcendence, integrating phenomenology, theology, and Christian aesthetics. Rumpza draws on Hans-Georg Gadamer’s hermeneutics and Marion’s phenomenology to distinguish between idol and icon, arguing that the icon, far from being a mere visual object, allows for an experience of the divine by exceeding the limitations of human perception. She also emphasizes the importance of the liturgical context in understanding the icon as a window to the invisible and demonstrates how this phenomenological approach enriches the theological understanding of the sensible as a gateway to the transcendent, avoiding both idolatry and iconoclasm.en
dc.descriptionEl libro Phenomenology of the Icon: Mediating God through the Image de Stephanie Rumpza, con prefacio de Jean-Luc Marion, explora cómo el ícono bizantino actúa como medio para mediar la trascendencia divina, integrando fenomenología, teología y estética cristiana. Rumpza se basa en la hermenéutica de Hans-Georg Gadamer y la fenomenología de Marion para distinguir entre ídolo e ícono, argumentando que el ícono, lejos de ser un simple objeto visual, permite una experiencia de lo divino al desbordar las limitaciones de la percepción humana. La autora también destaca la importancia del contexto litúrgico para comprender el ícono como una ventana hacia lo invisible, y muestra cómo este enfoque fenomenológico enriquece la comprensión teológica de lo sensible como puerta hacia lo trascendente, evitando tanto la idolatría como el iconoclasmo.es
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Católica de la Santísima Concepciónen
dc.relationhttps://revistas.ucsc.cl/index.php/analesdeteologia/article/view/2942/2018
dc.rightsCopyright (c) 2024 Bernardita Linaresen
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0en
dc.sourceAnales de Teología; Vol. 26 No. 2 (2024): Anales de Teología | July - December 2024; 106 - 107en
dc.sourceAnales de Teología ; Vol. 26 Núm. 2 (2024): Anales de Teología | Julio - Diciembre 2024; 106 - 107es
dc.source2735-6345
dc.source0717-4152
dc.subjectTranscendenceen
dc.subjectIconoclasmen
dc.subjectPhenomenologyen
dc.subjecttrascendenciaes
dc.subjecticonoclasiaes
dc.subjectfenomenologíaes
dc.titleE. RUMPZA, Phenomenology of the Icon. Mediating God through the Image. Cambridge University Press, 2023, pp. 314. ISBN 9781009317924. http://dx.doi.org/10.1017/9781009317900en
dc.titleE. RUMPZA, Phenomenology of the Icon. Mediating God through the Image. Cambridge University Press, 2023, pp. 314. ISBN 9781009317924. http://dx.doi.org/10.1017/9781009317900es
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeReseña de libroen
dc.typeReseña de libroes


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