Reading Comprehension in L2: Effect of Explicit Instruction of Cognitive and Metacognitive Learning Strategies
COMPRENSIÓN LECTORA EN L2: EFECTO DE LA INSTRUCCIÓN EXPLÍCITA DE ESTRATEGIAS DE APRENDIZAJE COGNITIVAS Y METACOGNITIVAS
Author
Matamala Poblete, Rodrigo
Muñoz Muñoz, Belén
Full text
https://revistaalpha.ulagos.cl/index.php/alpha/article/view/358610.32735/S0718-22012024000583586
Abstract
Explicit language learning strategy-based instruction has emerged as an advantage in teaching languages. Several studies have addressed this topic in Chile, focusing on the type of strategies used in university contexts. Thus, it is necessary to guide such inquiries to school levels. For this reason, the present investigation aims to study the impact that explicit instruction of cognitive and metacognitive learning strategies has on a group of Chilean high school students’ reading skills in L2. To achieve this, the study comprised two experimental groups and one control group. In the view of the results, it follows that cognitive strategies were more effective, and the explicit instruction of learning strategies constitutes a tool that favors the process of reading in L2. La instrucción explícita de estrategias de aprendizaje ha emergido como una ventaja para la enseñanza de lenguas. En Chile, diferentes investigaciones han abordado este tema, limitándose a describir el tipo de estrategias utilizadas en L2 en contextos universitarios, por lo que es necesario ampliar el enfoque de estos estudios e incorporar a aprendientes secundarios. En este sentido, la presente investigación se propuso estudiar el impacto de la instrucción explícita de estrategias de aprendizaje cognitivas y metacognitivas en la lectura en inglés de un grupo de estudiantes chilenos de enseñanza media. Para esto, se utilizaron dos grupos experimentales y uno de control. Los resultados demostraron que las estrategias cognitivas fueron las más efectivas y que la instrucción explícita de estrategias de aprendizaje constituye una herramienta favorecedora en el proceso de comprensión lectora en L2.