• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Los Lagos
  • Alpha: Revista de Artes, Letras y Filosofía
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Los Lagos
  • Alpha: Revista de Artes, Letras y Filosofía
  • View Item

Demian Schopf’s machines: between algorithms and assemblages

LAS MÁQUINAS DE DEMIAN SCHOPF: ENTRE ALGORITMOS Y ENSAMBLAJES

Author
Jiménez-Barrera, Joaquín

Full text
https://revistaalpha.ulagos.cl/index.php/alpha/article/view/3827
10.32735/S0718-22012024000593827
Abstract
The purpose of this article is to reflect on the relationship between human subjects and technological devices through two artistic installations: Máquina Cóndor (2006-ongoing) and Máquina de Coser (2009-ongoing), by Chilean visual artist Demian Schopf, through the critical perspective of new materialisms. By means of a brief theoretical journey that addresses the studies of Walter Benjamin (1936, 1983), Jane Bennett (2010), Jusi Parikka (2012, 2021), Manuel de Landa (2021), among others, I propose that Schopf's works are constitutive of a poetics of assemblage, in which the frictions between organic bodies and technological devices propitiates the configuration of a complex human-machinic framework. As a methodology, I examine two discursive procedures of the works that establish this configuration: writing and dialogue, poetic mechanisms made possible by artificial intelligence.
 
El presente artículo tiene como propósito reflexionar en torno a las relaciones entre sujetos humanos y dispositivos tecnológicos desde dos instalaciones artísticas: Máquina Cóndor (2006-en curso) y Máquina de Coser (2009-en curso), del artista visual chileno Demian Schopf, a través de la perspectiva crítica de los nuevos materialismos. Por medio de un breve recorrido teórico que aborda los estudios de Walter Benjamin (1936, 1983), Jane Bennett (2010), Jusi Parikka (2012, 2021), Manuel de Landa (2021), entre otros, propongo que las obras de Schopf son constitutivas de una poética del ensamblaje, en la que los roces entre cuerpos orgánicos y dispositivos tecnológicos propicia la configuración de un complejo entramado humano-maquínico. Como metodología, examino dos procedimientos discursivos de las obras que asientan dicha configuración: la escritura y el diálogo, mecanismos poéticos posibilitados por la inteligencia artificial.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB