Show simple item record

LAS MÁQUINAS DE DEMIAN SCHOPF: ENTRE ALGORITMOS Y ENSAMBLAJES

dc.creatorJiménez-Barrera, Joaquín
dc.date2025-01-07
dc.date.accessioned2025-01-22T12:37:32Z
dc.date.available2025-01-22T12:37:32Z
dc.identifierhttps://revistaalpha.ulagos.cl/index.php/alpha/article/view/3827
dc.identifier10.32735/S0718-22012024000593827
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/247928
dc.descriptionThe purpose of this article is to reflect on the relationship between human subjects and technological devices through two artistic installations: Máquina Cóndor (2006-ongoing) and Máquina de Coser (2009-ongoing), by Chilean visual artist Demian Schopf, through the critical perspective of new materialisms. By means of a brief theoretical journey that addresses the studies of Walter Benjamin (1936, 1983), Jane Bennett (2010), Jusi Parikka (2012, 2021), Manuel de Landa (2021), among others, I propose that Schopf's works are constitutive of a poetics of assemblage, in which the frictions between organic bodies and technological devices propitiates the configuration of a complex human-machinic framework. As a methodology, I examine two discursive procedures of the works that establish this configuration: writing and dialogue, poetic mechanisms made possible by artificial intelligence.en-US
dc.descriptionEl presente artículo tiene como propósito reflexionar en torno a las relaciones entre sujetos humanos y dispositivos tecnológicos desde dos instalaciones artísticas: Máquina Cóndor (2006-en curso) y Máquina de Coser (2009-en curso), del artista visual chileno Demian Schopf, a través de la perspectiva crítica de los nuevos materialismos. Por medio de un breve recorrido teórico que aborda los estudios de Walter Benjamin (1936, 1983), Jane Bennett (2010), Jusi Parikka (2012, 2021), Manuel de Landa (2021), entre otros, propongo que las obras de Schopf son constitutivas de una poética del ensamblaje, en la que los roces entre cuerpos orgánicos y dispositivos tecnológicos propicia la configuración de un complejo entramado humano-maquínico. Como metodología, examino dos procedimientos discursivos de las obras que asientan dicha configuración: la escritura y el diálogo, mecanismos poéticos posibilitados por la inteligencia artificial.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherDepartamento de Humanidades y Arte. Universidad de los Lagos.es-ES
dc.relationhttps://revistaalpha.ulagos.cl/index.php/alpha/article/view/3827/4261
dc.rightsDerechos de autor 2025 Joaquín Jiménez Barreraes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourceALPHA: Revista de Artes, Letras y Filosofía; N°59 Volumen II 2024; 67-80es-ES
dc.source0718-2201
dc.source0716-4254
dc.subjectAssemblageen-US
dc.subjectartificial intelligenceen-US
dc.subjectwritingen-US
dc.subjectdialogueen-US
dc.subjectEnsamblajees-ES
dc.subjectinteligencia artificiales-ES
dc.subjectescrituraes-ES
dc.subjectdiálogoes-ES
dc.titleDemian Schopf’s machines: between algorithms and assemblagesen-US
dc.titleLAS MÁQUINAS DE DEMIAN SCHOPF: ENTRE ALGORITMOS Y ENSAMBLAJESes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo originales-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record