Individual factors motivating women to choose STEM careers: a study in higher education institutions in western El Salvador
Factores individuales que motivan a las mujeres a elegir carreras STEM: un estudio en instituciones de educación superior en el occidente salvadoreño
Author
Trejo-Magaña, Glenda Yamileth
García de Álvarez, Corona Yamileth
Lara Solano, Nidia Elizabeth
Hernández, Natalia Elizabeth
Full text
https://revista-avante.com/index.php/ciencias-sociales/article/view/14010.5281/zenodo.14632610
Abstract
Access to higher education is essential for social justice and the prosperity of a nation. Although progress has been made in the past decade to increase educational access for both men and women, a gender gap in career choices persists. Gender stereotypes that view women as more empathetic and men as more adept in mathematics obscure the diversity of human nature. Gender influences career preferences and decisions, often without questioning the numerical inequality in fields where women are a minority. Social pressures and family expectations can lead to choices that align with traditional gender roles. In higher education, these stereotypes can limit career options and decisions. To address this issue, a descriptive quantitative study was conducted. The sample included women in STEM fields from universities in western El Salvador. Most participants were motivated by employability and involvement in projects, highlighting high salaries and societal improvement. Attraction to studies and teamwork were also motivating factors. Participation in STEM activities during their education was limited, with some differences across disciplines. Although most participants did not recognize having experienced gender discrimination, a significant percentage reported sexist comments, lack of recognition and advancement opportunities, and situations of being undervalued due to their gender. This may be due to the normalization of such behaviors in our culture. These findings underscore the importance of promoting an equitable environment and the need for inclusive policies in STEM fields. The results provide valuable information for strategies to recruit and retain women in these fields and to promote gender equality. El acceso equitativo a la educación superior es esencial para la justicia social y la prosperidad de una nación. Aunque se han logrado avances en la última década para que tanto hombres como mujeres tengan mayor acceso a la educación, persiste una brecha de género en la elección de carreras. Se perpetúan estereotipos de género que consideran a las mujeres más empáticas y a los hombres más aptos en matemáticas, oscureciendo la diversidad de la naturaleza humana. El género influye en las preferencias y decisiones de carrera, a menudo sin cuestionar la desigualdad numérica en campos donde las mujeres son minoría. Las presiones sociales y expectativas familiares pueden llevar a elecciones que se alinean con tradiciones de género. En educación superior, estos estereotipos pueden limitar opciones y decisiones de carrera. Para abordar esta problemática, se realizó un estudio cuantitativo descriptivo. La muestra incluyó a mujeres de carreras STEM en universidades del occidente de El Salvador. La mayoría de las participantes se motiva por la empleabilidad y la participación en proyectos, destacando los altos salarios y la mejora de la sociedad. La atracción por los estudios y el trabajo en equipo también son motivadores. La participación en actividades STEM durante la formación es limitada, con algunas diferencias por carrera. Aunque la mayoría no reconoce haber experimentado discriminación de género, un porcentaje significativo informa comentarios sexistas, falta de reconocimiento y oportunidades de avance, y situaciones de menosprecio debido a su género. Esto podría obedecer a la normalización de estas conductas en nuestra cultura. Estos hallazgos resaltan la importancia de promover un ambiente equitativo y la necesidad de políticas inclusivas en carreras STEM. Los resultados ofrecen información valiosa para estrategias de reclutamiento y retención de mujeres en estos campos y para promover la igualdad de género.