• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica del Maule
  • Ciencias de la Actividad Física
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica del Maule
  • Ciencias de la Actividad Física
  • View Item

Effects of aerobic exercise on problem-solving ability in university students

Efectos del ejercicio aeróbico sobre la capacidad de resolución de problemas en estudiantes universitarios;
Efeitos do exercício aeróbico na capacidade de resolução de problemas em estudantes universitários

Author
Pauvif Carcamo, Francisca

Segueida-Lorca, Álvaro

Beltrán-Espinosa, Dominique

Jeria-Romero , Valentina

Bahamondes-Jordan, Daian

Jiménez-Guzmán, Esteban

Full text
https://revistacaf.ucm.cl/article/view/1388
10.29035/rcaf.26.1.2
Abstract
The aim of the present study was to analyze the effect of aerobic physical exercise of 65-80% intensity on the problem-solving ability (visuospatial) in Physical Education students at a university in Santiago of Chile. Methodology: quantitative with a quasi-experimental design. The sample consisted of 21 students (Age: 21.2 ± 1.7 years) of Physical Education Pedagogy. The instrument used was the WISC Cubes Test. The cognitive test was applied and after a week, an aerobic physical exercise session was performed at 65 - 80% of the maximum heart rate, lasting 30 minutes. After this process, the same test was applied. Results: the main findings were that the experimental group improved significantly in the ability to solve visuospatial problems, in total execution time (p=.003) and in unsuccessful attempts (p=.045). The research results show that problem-solving (visuospatial) ability can be improved through aerobic physical exercise. Conclusion: there are improvements in problem solving (visuospatial) after performing physical exercise for 30 minutes between 65 and 80% of maxHR. 
 
El objetivo del presente estudio fue analizar el efecto del ejercicio físico aeróbico del 65-80% de intensidad en la capacidad de resolución de problemas (visoespacial) en estudiantes de pedagogía en educación física de una universidad de Santiago de Chile. Metodología: cuantitativa con un diseño cuasiexperimental. La muestra estuvo constituida por 21 estudiantes (Edad: 21.2 ± 1.7 años) de Pedagogía en Educación Física. El instrumento utilizado fue el Test de Cubos de WISC. El test fue aplicado y una semana posterior a esto, se realizó una sesión de ejercicio aeróbico al 65 - 80% de la frecuencia cardíaca máxima, con una duración de 30 minutos. Posterior a este proceso se aplicó el mismo test. Resultados: los principales hallazgos fueron que el grupo experimental mejoró significativamente en la capacidad de resolución de problemas visoespaciales, en tiempo total de ejecución (p=.003) y en los intentos no logrados (p=.045). En los resultados de la investigación se puede observar que la capacidad de resolución de problemas (visoespaciales) se puede mejorar mediante el ejercicio físico aeróbico. Conclusión: existen mejoras en la resolución de problemas (visoespaciales) luego de la realización del ejercicio físico de 30 minutos entre 65 y 80% de la FC máx.
 
O objetivo do presente estudo foi analisar o efeito do exercício físico aeróbio de intensidade de 65-80% sobre a resolutividade (visuosespacial) em estudantes de Educação Física de uma universidade de Santiago do Chile. Metodologia: quantitativa com um desenho quase experimental. A amostra foi constituída por 21 estudantes (Idade: 21,2 ± 1,7 anos) de Pedagogia da Educação Física. O instrumento utilizado foi o WISC Cubes Test. Aplicou-se o teste cognitivo e, após uma semana, realizou-se uma sessão de exercício físico aeróbio a 65 a 80% da frequência cardíaca máxima, com duração de 30 minutos. Após este processo, aplicou-se o mesmo teste. Resultados: os principais achados foram que o grupo experimental melhorou significativamente na capacidade de resolver problemas visuoespaciais, no tempo total de execução (p=.003) e nas tentativas malsucedidas (p=.045). Os resultados da pesquisa mostram que a capacidade de resolução de problemas (visuosespacial) pode ser melhorada através do exercício físico aeróbico. Conclusão: há melhorias na resolução de problemas (visuosespaciais) após a realização de exercício físico por 30 minutos entre 65 e 80% da FCmáx.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB