Revista Horizonte: Ciencias de la Actividad Física
Effect on Sedentarism, Sedentary Conduct and Physical Activity of a Theoretical -Practical Educational program of Physical Activity and Exercise
Efecto sobre sedentarismo, conducta sedentaria y actividad física de un programa educativo teórico – práctico de actividad física y ejercicio
Author
Zarricueta Vergara, Patricio
Cancino-López, Jorge
Abstract
Background: More than 60% of the world population does not comply with the recommended time of physical activity. Objective: To evaluate the effectiveness of a theoretical-practical educational program of physical activity and exercise on sedentary lifestyle, sedentary behavior and physical activity. Materials and methods: 26 subjects (21 women and 5 men) aged between 37 and 64 years (Average age: 48.3 years, SD: 5.9 years) formed 2 groups randomly. Physical activity level and sedentary behavior were measured through GPAQ. A program of counseling in physical activity and exercise was applied, in person and remotely for 12 weeks. Results: Sedentary behavior decreased by 16.2% (p = 0.0004) in the experimental group and 4.7% in the post-intervention control group. Increased moderate physical activity in experimental group free time by 23% (p = 0.03). Total average energy expenditure of the control group prior to the intervention was 1,197 METs / min / wk (SD: 694.7 METs / min / wk) and later 1,223 METs / min / wk (SD: 689.5 METs / min / wk ) and previous experimental group 2,395 METs / min / wk (SD: 1,138 METs / min / wk) and later 2,565 METs / min / wk (SD: 1,122 METs / min / wk), both without significant differences. Working time (vigorous and moderate), transfer and free vigor does not undergo significant changes before and after surgery (p> 0.05). Conclusion: A theoretical-practical educational program of physical activity and exercise, either face-to-face or distance learning, was effective in reducing sedentary behavior and increasing moderate physical activity in free time. Antecedentes: Más del 60% de la población mundial no cumple con el tiempo recomendado de actividad física. Objetivo: Evaluar el efecto de un programa educativo teórico – práctico de actividad física y ejercicio sobre el sedentarismo, conducta sedentaria y actividad física. Materiales y métodos: 26 sujetos (21 mujeres y 5 hombres) de edades entre 37 y 64 años (Edad promedio:48,3 años; SD: 5,9 años) formaron 2 grupos aleatoriamente. Se midió nivel de actividad física y conducta sedentaria a través de GPAQ. Se aplicó un programa de asesoría en actividad física y ejercicio, de forma presencial y a distancia por 12 semanas. Resultados: Disminuyó un 16,2% conducta sedentaria (p=0,0004) en grupo experimental y un 4,7% en grupo control posterior a la intervención. Aumentó actividad física moderada en tiempo libre de grupo experimental un 23% (p=0,03). Gasto energético promedio total del grupo control previo a la intervención fue de 1.197 METs/min/sem (SD: 694,7 METs/min/sem) y posterior 1.223 METs/min/sem (SD: 689,5 METs/min/sem) y grupo experimental previo 2.395 METs/min/sem (SD: 1.138 METs/min/sem) y posterior 2.565 METs/min/sem (SD: 1.122 METs/min/sem), ambos sin diferencias significativas. Tiempo de trabajo (vigoroso y moderado), de traslado y libre vigoroso no sufrió modificaciones significativas posterior a la intervención (p>0,05). Conclusión: Un programa educativo teórico – práctico de actividad física y ejercicio, ya sea presencial o a distancia, fue efectivo en disminuir la conducta sedentaria y aumentar la actividad física moderada en tiempo libre.