Inclusive School Practices: A look from the Physical Education
Prácticas escolares inclusivas: una mirada desde la Educación Física
Author
Vásquez Espinoza, Braulio
Muñoz Lira, Ninoska
Full text
https://revistahorizontecaf.ulagos.cl/index.php/revhorizonte/article/view/12110.32735/S0718-8188201817%x
Abstract
Chilean education in the last time has suffered important modifications in search of equity, quality and inclusion raised in the General Law of Education, nevertheless, there are still practices that make exclusions. This is how, in a context of new demands, it is evident a lack of documents and a theoretical one on how to affront the school inclusion challenge, which justifies the importance of analysing practices that act as barriers and facilitators for successful inclusive processes in the various subjects. With this in mind, this research focused on the physical education classes, developed under a positivist paradigm with a quantitative approach, whose data were obtained by P direct observation. It was concluded that there is a greater number of practices that facilitate inclusion, in contrast to those that limit the learning and participation of students. La educación chilena en el último tiempo ha sufrido importantes modificaciones en busca de la equidad, calidad e inclusión planteadas en la Ley General de Educación, sin embargo, siguen existiendo prácticas que redundan en exclusiones. Es así? como, en un contexto de nuevas demandas, se evidencia escases documental y teórica respecto de cómo enfrentar el desafío de la inclusión escolar, lo cual justifica la importancia de analizar las prácticas que actúan como barreras y facilitadores para procesos inclusivos exitosos en las diversas asignaturas. En este sentido, la investigación se enfocó? en las clases de educación física, se desarrolló? bajo un paradigma positivista con enfoque cuantitativo, cuyos datos se obtuvieron mediante observación directa. Se concluyo? la existencia de una mayor cantidad de prácticas que facilitan la inclusión, en contraste con aquellas que limitan el aprendizaje y participación de las y los estudiantes.