• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Los Lagos
  • Revista Horizonte: Ciencias de la Actividad Física
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Los Lagos
  • Revista Horizonte: Ciencias de la Actividad Física
  • View Item

Motor Development and Academic Performance in 9- and 10-year-old schoolchildren from a subsidized private School in the commune of Puerto Montt

Desarrollo motor grueso y rendimiento académico en niños(as) de entre 9 y 10 años de un colegio particular subvencionado de Puerto Mont

Author
Arismendi Alvarado, Génesis

Baltierra Gallegos, Carolina

Andrade Mansilla, Loreto

Espinoza Cortez, José

Peña-Troncoso, Sebastián

Hernández-Mosqueira, Claudio

Pavez-Adasme, Gustavo

Full text
https://revistahorizontecaf.ulagos.cl/index.php/revhorizonte/article/view/123
Abstract
Introduction: The purpose of this study was to determine the relationships between motor development and academic performance in 9- and 10-year-old schoolchildren from a subsidized private school in the commune of Puerto Montt. Material and methods: 45 schoolchildren (19 girls and 26 boys) were evaluated, based on a non-probabilistic sampling. The Test of Gross Motor Development TGMD-2 was used, which has been validated in the Chilean population. Results: No statistically significant associations were found between the academic performance of children in Language and Mathematics subjects with the level of Motor development. Conclusions: We do not find significant relationships between the level of gross motor development and academic performance, we presume that it may be because of the low motor development of the evaluated. 
 
Introducción: El propósito del estudio fue determinar las relaciones existentes entre el desarrollo motor y el rendimiento académico en escolares de 9 y 10 años de un colegio particular subvencionado de la comuna de Puerto Montt. Material y métodos: Se evaluaron 45 escolares (19 damas y 26 varones), a partir de un muestreo no probabilístico. Se utilizó el test de test de desarrollo motor grueso Test of Gross Motor Development TGMD-2, el cual ha sido validado en población Chilena. Resultados: No se encontraron asociaciones estadísticamente significativas entre el rendimiento académico de los niños en Lenguaje y Matemática con el nivel de desarrollo Motor. Conclusiones: No encontramos relaciones significativas entre el nivel del desarrollo motor grueso y el rendimiento académico, presumimos que se puede deber al bajo desarrollo motor de los evaluados. 
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB