Recognition of previous learning: challenges and opportunities for technical and university careers of the area of physical activity, in a model by competences
Reconocimento de aprendizajes previos: desafios y oportunidades para carreras técnicas y universitarias del área de la actividad física, en un modelo por competencias
Author
Cresp-Barria, Mauricio
Fernandes Filho, Jose
Abstract
At present, where economic and management factors are key and influence educational phenomena, it is necessary to carry out a review of professional training processes within universities. At present, competence-based education tends to focus from the learner, transforming the daily tasks, learning and their results, understanding these learning as the set of competencies that includes knowledge, understanding and skills. The objective of the work is to be able to provide information regarding the changes and challenges of the third millennium, inherent to quality professional training, scientific advances, on which education should focus. Highlighting the situation in Chile and Latin America, with the changes that have occurred in the different curricular reforms at the university level to which the Catholic University of Temuco under a competency-based model is not attached. Understanding that there is a lack of mechanisms for transferring students within and between institutions of the same sector and level of professional training and between institutions of different sectors and levels. The National Qualifications Framework is made explicit and how through initiatives of Innovation to teaching the Catholic University of Temuco promotes evaluative initiatives that help articulate careers in the area of Physical Activity Cs It ends with an evaluative proposal with its theoretical justifications regarding an educational model based on competencies. En la actualidad en donde factores económicos y de gestión son claves e influyen en los fenómenos educativos, es necesario realizar una revisión de los procesos de formación profesional al interior de las universidades. En la actualidad la educación basada en competencias tiende a enfocarse desde el que aprende, transformando la cotidianidad de las tareas, de los aprendizajes y sus resultados, comprendiendo estos aprendizajes como el conjunto de competencias que incluye conocimientos, comprensión y habilidades. El objetivo del trabajo es entregar antecedentes respecto a los cambios y retos del tercer milenio, inherentes a la formación profesional de calidad y los avances científicos en que la educación debe enfocarse. Destacando la situación de Chile y América Latina, con cambios que se han producido en las diferentes reformas curriculares a nivel universitario a lo cual la universidad Católica de Temuco bajo un modelo basado en competencias no está anexa. Entendiendo que existe una falta de mecanismos de transferencia de estudiantes dentro y entre instituciones de un mismo sector y nivel de formación profesional y entre instituciones de diferentes sectores y niveles. Se hace explicito el Marco de Cualificaciones Nacional y como mediante iniciativas de Innovación a la docencia la Universidad Católica de Temuco promueve iniciativas evaluativas que ayuden a la articulación de carreras del á¡rea de las Cs de la actividad Física. Se finaliza con una propuesta evaluativa con sus justificaciones teóricas respecto a un modelo educativo basado en competencias.