Inclusive sports management criteria for children with Down syndrome from private subsidized schools in the Talcahuano region.
Criterios de gestion deportiva inclusiva para niños con sindrome de Down de colegios particulares subvencionados de la comuna de Talcahuano
Author
Luna-Villouta, Pablo
Ramirez-Vilche, F.
González Reyes, G.
Leal-Burgos, N.
Oyarzun-Aceitán, M.
Abstract
Inclusion is a cross-cutting phenomenon worldwide and Chile is not an exception. That is why courses of action have been taken to break down barriers affecting disabled people. The objective of this research is to investigate the criteria guiding inclusive sports management in primary school children with Down Syndrome (SD) of state-subsidized schools in Talcahuano County. Methodology: A questionnaire of 22 closed questions was answered by the heads of the Educational Technical Unit (UTP) of the schools on research. The results indicate that the restricted access for the disabled are appropriate in most of the schools, a non-discrimination adherence is present and a thorough knowledge of the population with DS exists. However, communication between the board staff and the working team is weak and so is the continuous improvements issue. It is concluded that there is no formal model of inclusive sports management for children with DS but only some developed criteria of excellence inclusive management are present. La inclusión es un fenómeno transversal alrededor del mundo y Chile no es la excepción, es por ello que se han creado líneas de acción al respecto, con el objetivo de derribar las barreras que afectan a las personas con algún tipo de discapacidad. El objetivo: de esta investigación es indagar sobre los criterios que orientan la gestión deportiva inclusiva en niños de enseñanza básica con Síndrome de Down (SD) de los colegios particulares subvencionados de la comuna de Talcahuano. Métodos: se utilizó un cuestionario de 22 preguntas cerradas aplicadas a los jefes de las Unidades Técnico Pedagógicas (UTP) de los colegios estudiados. Los resultados: indican que los accesos exclusivos para discapacitados son adecuados en la gran mayoría de los establecimientos, se presenta una amplia adhesión a la no discriminación además de existir un conocimiento acabado de la población con SD, por el contrario la comunicación entre los directivos y el equipo de trabajo se observaron débiles al igual que en el Ítem de mejoras continuas. Conclusión: no existe un modelo formal de gestión deportiva inclusiva para los niños con SD ya que se presentan solo algunos criterios desarrollados de gestión inclusiva de excelencia.