• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Los Lagos
  • Revista Horizonte: Ciencias de la Actividad Física
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Los Lagos
  • Revista Horizonte: Ciencias de la Actividad Física
  • View Item

Swimming process of a child diagnosed with autism spectrum disorder: action research.

Proceso de natación de un niño diagnosticado con trastorno de espectro autista: investigación acción

Author
Coto, Edwin

Contreras, Y.

Zúñiga, A.

Full text
https://revistahorizontecaf.ulagos.cl/index.php/revhorizonte/article/view/2706
Abstract
To identify the driving force benefits that can be achieved with swimming in a child with syndrome of the autistic spectrum an action-research methodology was used with a two-year and six months old subject, who was given an individualized process for five months, incorporating as central axis the principle of variability with the purpose to break the traditional training patterns for people with autism. The driving force responses were identified every fourth session through a table of comparison, and in weekly analyses by the research team. The tables of comparison determined that swimming promotes the force development of the child. Some progress was identified in the responses of the child in the aquatic environment, which enable him to perform better in the social world.
 
Con el objetivo de identificar los beneficios motrices que se pueden lograr con la natación, en un niño con síndrome de espectro autista, se trabajó sobre la base de investigación-acción con un niño de dos años y ocho meses. Durante un periodo de cinco meses se le brindó un proceso individualizado incorporando como eje central el principio de la variabilidad, buscando romper los tradicionales patrones de formación para personas con autismo. Las respuestas motrices fueron registradas cada cuatro sesiones, por medio de una tabla de cotejo, y análisis semanales mediante observación del equipo investigador. El niño presentó un avance significativo en su desarrollo motriz, bajo las condiciones de este estudio. Así­ mismo su desempeño en otros ámbitos ha sido favorable ya que se mejoró su interacción social, su propiocepción, su contacto visual y el seguimiento de instrucciones
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB