Effects of an artistic gymnastics program on the motor development of school children aged 6 to 11 years with a diagnosis of ADHD.
Efectos de un programa de gimnasia artística en el desarrollo motor de escolares de 6 a 11 años con diagnóstico de TDAH
Author
Rojas-Vásquez, Jeannette
Caniuqueo-Vargas, Alexis
Fernandes-Filho, Jose
Abstract
The objective of this research was to analyze the effects of a program of artistic gymnastics in the motor development of children with a diagnosis of ADHD. Under a design studied quasi experimental, descriptive and comparative data from a quantitative methodology. The sample was selected under a criterion not probabilistic whereas 60 children from 6 to 11 years divided into three groups of 20 agreements to children with ADHD diagnosis and implementation of gymnastics program, ADHD without gymnastics and children without ADHD program or program of gymnastics as a control group. Students were included after signing an informed consent from parents and proceeding according to the Declaration of Helsinki, excluding those children who had voluntary retirement of research. Motor development scale (MDS) of pink net scale was used for the obtaining of motor development. Results show significant differences (p < 0.05) in the motor development of the three groups of both motor thin, global mobility, balance, body schema, temporal, and spatial organization, significant differences (p < 0.05) post program of artistic gymnastics in the motor development of children with ADHD. In conclusion, the implementation of a program of artistic gymnastics could be considered a useful tool in the approach to disorders of motor development in children with hyperactivity. El objetivo de esta investigación fue analizar los efectos de un programa de gimnasia artística en el desarrollo motor de niños con diagnóstico de TDAH. Bajo un diseño cuasi experimental, descriptivo y comparativo se estudiaron los datos a partir de una metodología cuantitativa. La muestra fue seleccionada bajo un criterio no probabilístico considerando 60 niños de 6 a 11 años, divididos en tres grupos de 20 a acuerdo a niños con diagnóstico de TDAH y aplicación de programa de gimnasia, TDAH sin programa de gimnasia y niños sin hiperactividad ni programa de gimnasia como grupo control. Fueron incluidos alumnos regulares previa firma de consentimiento informado de padres a apoderados y procediendo de acuerdo a la declaración de Helsinki, excluyendo a aquellas niños que presentaban retiro voluntario de la investigación. Para la obtención del desarrollo motor se utilizó Escala de desenvolvimiento motor (EDM) de Rosa Neto. Los resultados muestran diferencias significativas (p <0.05) en el desarrollo motor de los tres grupo tanto en motricidad fina, motricidad global, equilibrio, esquema corporal, organización espacial y temporal, además, de diferencias significativos (p <0.05) post programa de gimnasia artística en el desarrollo motor de niños con hiperactividad. En conclusión, la implementación de un programa de gimnasia artística podría ser considerada una herramienta útil en el abordaje de trastornos de desarrollo motor en niños con hiperactividad.