Perception of Physical Education students regarding the initial training curriculum.
Percepción de los estudiantes de pedagogía en Educación Física respecto al plan curricular de formación inicial
Author
Valdés-Badilla, P. A.
Lagos-Hernández, R.I.
Gedda-Muñoz, R.A.
Herrera-Valenzuela, T.N.
Godoy-Cumillaf, A.E.R.
Abstract
This research focuses on knowing the students' perception of Pedagogy in Physical Education of Temuco located in relation to the interests, knowledge, professional projections and satisfaction with curriculum and university academic experience offers career. The population consists of 467 students of which was obtained a representative sample totaled 288 subjects. The method of data collection was a questionnaire of 83 questions in 4 areas, to which the internal consistency was calculated using Cronbach's Alpha, reaching a score of 0.876. The results indicate that students show greater interest in the activities that are associated with the practical (46.8%), know the curricular structure of the race (50.1%), try to perform professionally as physical education teachers in the classroom (54.9%) and are partially satisfied with the curriculum (40.9%). La presente investigación se centra en conocer la percepción de estudiantes de Pedagogía en Educación Física de Temuco, en relación a los intereses, conocimientos, proyecciones profesionales y satisfacción con el plan curricular y la experiencia académica y universitaria que ofrece la carrera. La población está constituida por 467 estudiantes de los cuales se obtuvo una muestra representativa que alcanzó los 288 sujetos. El método para la obtención de datos consistió en un cuestionario de 83 preguntas distribuidas en 4 ámbitos, al cual se calculó la consistencia interna usando Alpha de Cronbach, alcanzando un resultado de 0.876. Los resultados señalan que los estudiantes manifiestan mayor interés por las actividades que se asocian con lo práctico (46.8%), conocen la estructura curricular de la carrera (50.1%), pretenden desempeñarse profesionalmente como profesores de Educación Física en aula (54.9%) y se encuentran parcialmente satisfechos con la malla curricular (40.9%).