Influence of an intervention plan and early stimulation in the improvement of motor performance in early education T1, in preschool belonging to a private school in Temuco, Chile.
Influencia de un plan de intervención y estimulación temprana en el mejoramiento del desempeño motor en educación inicial T1, en preescolar del colegio particular de Temuco, Chile
Author
Davis-Coronado, Cristian
Cresp-Barria, Mauricio
Caamaño-Navarrete, F.
Delgado-Floody, P.
Estrada-Ponce, M.
Abstract
The purpose of the study was to determine if there are significant changes in the motor behaviors of children after the application of an early stimulation program aimed at transition level I (4-5 years) of kindergarten education. METHODS: the study is framed in an action-research paradigm with a sample of 24 preschool subjects of both sexes, 14 females (58 %) and 10 males (42 %) from a private school in Temuco, chosen intentionally (GE n=24). The first evaluation of motor behaviors was performed before starting the early stimulation program and the second evaluation was performed at the end of the program through the quantification of motor skills: jumping feet together (SPJ), deep jumping (SP), throwing (LANZ), reception (REC), Flemish static balance (EQ. EST), total score of motor tests and average per test. Results: with an early stimulation program of 4 months duration with 1 weekly session, we found a significant increase (p<0.05) in the variables SPJ, LANZ, EQ. EST, total score of motor tests and average per test. In the variables SP and REC we did not find a significant increase (p>0.05). Conclusions: early stimulation programmed during the physical education session induces significant improvements in the variables SPJ, LANZ, EQ. EST, total score of motor tests and average score per test in subjects who perform supervised physical exercise with the methodology used. OBJETIVO: el propósito del estudio fue determinar si existen cambios significativos en las conductas motrices de niños, tras la aplicación de un programa de estimulación temprana dirigido al nivel de transición I (4-5 Años) de educación parvularia. MÉTODOS: el estudio se enmarca en un paradigma de investigación-acción con una muestra de 24 sujetos preescolares de ambos sexos, 14 mujeres (58%) y 10 hombres (42 %) de un colegio particular de Temuco, elegidos de manera intencionada (GE n=24). La primera evaluación de las conductas motrices fue realizada antes de empezar el programa de estimulación temprana y la segunda evaluación se realizó al finalizar el programa mediante la cuantificación de habilidades motoras: salto a pies juntos (SPJ), salto en profundidad (SP), lanzamiento (LANZ), recepción (REC), equilibrio estático flamenco (EQ. EST), puntaje total de las pruebas motoras y promedio por prueba. RESULTADOS: con un programa de estimulación temprana de 4 meses de duración con 1 sesión semanal, encontramos un aumento significativo (p<0,05) en las variables SPJ, LANZ, EQ. EST, puntaje total de las pruebas motoras y promedio por prueba. En las variables SP y REC no se encontró un aumento significativo (p>0,05). CONCLUSIONES: la estimulación temprana programada durante la sesión de educación física induce mejoras significativas en las variables SPJ, LANZ, EQ. EST, puntaje total de las pruebas motoras y promedio por prueba en los sujetos que realizan ejercicio físico supervisado con la metodología realizada.