Emotional experience of Chilean public school leaders
Experiencia emocional de líderes de escuelas públicas chilenas
Author
Poblete-Christie, Octavio
Concha Erices, Claudia
Jil-Gálvez, Ándres
Salinas San Martín, Gabriel
Ibáñez León, Patricio
Hormazábal Soto, Auristela
Abstract
During the last decades, the management of emotions has begun to be considered as a central aspect of managerial management. This situation has become more evident in pandemic contexts. This article reports on a research whose objective was to explore and describe the emotional experience of school principal of Chilean public educational centers. For this purpose, a qualitative study with a phenomenological approach and a design based on emotional episodes, that is, on specific situations in which an emotion has been felt during managerial work was carried out. 10 directors of schools that receive state subsidies participated, 6 women and 4 men. The study was carried out during the social and health crisis caused by the spread of Covid-19. As a data construction technique, a semi-structured interview based on episodic interview was used. A qualitative content analysis was carried out. The results allowed us to construct the following categories: emotional experience, regularity and emotional change, assessment of emotional support, and assessment of joint work. These categories enrich the understanding of the emotional dimension of managerial leadership, integrating eminently subjective aspects with others of a relational or intersubjective nature. Durante las últimas décadas, se ha comenzado a considerar el manejo de las emociones como un aspecto central de la gestión directiva. Esta situación se ha hecho más evidente en contextos de pandemia. Este artículo da cuenta de una investigación cuyo objetivo fue explorar y describir la experiencia emocional de directores/as de centros educativos públicos chilenos. Para ello se realizó un estudio cualitativo de enfoque fenomenológico y un diseño basado en episodios emocionales, es decir, en situaciones concretas en que se haya sentido una emoción durante el trabajo directivo. Participaron 10 directores/as de centros escolares que reciben subvención estatal, 6 mujeres y 4 hombres. El estudio se realizó durante la crisis sociosanitaria ocasionada por la propagación de Covid-19. Como técnica de construcción de datos se recurrió a una entrevista semiestructurada basada en la entrevista episódica. Se hizo un análisis cualitativo de contenido. Los resultados permitieron construir las siguientes categorías: vivencia emocional, regularidad y cambio emocional, valoración del apoyo emocional, y valoración del trabajo conjunto. Estas categorías enriquecen la comprensión de la dimensión emocional del liderazgo directivo, integrando aspectos eminentemente subjetivos con otros de naturaleza relacional o intersubjetiva.
Palabras clave: liderazgo escolar, emociones, experiencia emocional, afecto, pandemia.