• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Gender as a pending subject in the progress of service-learning linked to physical activity

Análisis de la evolución del aprendizaje-servicio vinculado a la actividad física: el género como asignatura pendiente

Author
Rivas-Valenzuela, Johan

Rivera-Trigueros, Irene

Moreno-Doña, Alberto

Rivera-García, Enrique

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7706
10.4067/S0718-07052024000200007
Abstract
The social impact of introducing a gender perspective into physical activity and service-learning is gaining attention. By tackling gender discrimination and exclusion in sports projects, this attempts to increase student involvement and social engagement. Despite the exponential surge in studies linking physical activity and service-learning, scientific output from a gender perspective is insufficient. The background and evolution of these topics were investigated utilizing a documentary analysis and a PRISMA-based systematic review. As a result, just one study that worked from a unified approach was identified. This lack of a multidisciplinary approach raises concerns about physical activity and sports science instructors’ preparation in terms of promoting gender equality and social justice.
 
Se observa un creciente interés por investigar el impacto social de incorporar la perspectiva de género en la actividad física y el aprendizaje-servicio. Esto busca mejorar la participación y el compromiso social de los y las estudiantes al abordar la discriminación y la exclusión de género en proyectos deportivos. Sin embargo, a pesar del aumento exponencial en la investigación que conecta la actividad física y el aprendizaje-servicio, la producción científica con perspectiva de género es insuficiente. Desde un análisis documental siguiendo las directrices del método PRISMA, se analizaron los antecedentes y la evolución de estas temáticas para identificar de manera rigurosa la evidencia científica al respecto. Posteriormente, se identificó un solo estudio realizado bajo una perspectiva unificada. Esta falta de enfoque multidisciplinario plantea cuestionamientos sobre la formación del profesorado en ciencias de la actividad física en relación con la promoción de la igualdad de género y la justicia social.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB