• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Mental load and psychosocial factors in education teachers in remote work. Case study

Carga mental y factores psicosociales asociados a docentes en trabajo remoto. Caso de estudio

Author
Ortega, Camila

Duque-Araque, Dunia Geosimir

Zambrano, Jusbeth

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7707
10.4067/S0718-07052024000200027
Abstract
In the educational field, face-to-face classes were moved to remote mode (online) due to COVID 19. Because of sudden restructuring of work tasks and investment of time in training to use ICT, teachers’ mental health was affected by adaptation to new systems and work overload. Mental load and psychosocial risks of 36 classroom teachers at Chilean school, voluntarily, were studied; to know the level to which they were subjected during 2020 and 2021. Results indicate: 6% of teachers with Burnout syndrome, 86% affected by emotional exhaustion; 83% presented a high level of mental load, the remaining percentage showed a medium level of mental load. Additionally, a strong positive correlation was found between psychosocial risk of compensation versus emotional exhaustion of Burnout and a strong inverse correlation of social support from company and leadership quality versus personal fulfillment.
 
En el ámbito educacional, las clases presenciales fueron desplazadas a modalidad remota (on line) debido al COVID 19. Motivado a la repentina reestructuración de tareas laborales y la inversión de tiempo en capacitación para usar las TIC, los docentes vieron afectada su salud mental por la adaptación al nuevo sistema y sobrecarga laboral. Se estudió la carga mental y riesgos psicosociales de 36 docentes de aula de un colegio chileno, voluntariamente; para conocer el nivel a los que fueron sometidos durante 2020 y 2021. Los resultados indican: 6% de docentes con síndrome de Burnout, 86% afectado por cansancio emocional; 83% presentó nivel de carga mental alta, el porcentaje restante evidenció nivel de carga mental media. Adicionalmente, se evidenció fuerte correlación positiva entre el riesgo psicosocial de compensaciones versus cansancio emocional de Burnout y fuerte correlación inversa del apoyo social de la empresa y calidad de liderazgo versus realización personal.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB