• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Rocket mechanics: design of an inter/transdiciplinary didactic proposal included in the new scientific-humanistic high school curriculum

Mecánica de cohetes: diseño de una propuesta didáctica inter/transdiciplinaria adscrita en el nuevo currículo de enseñanza media científico-humanista

Author
Carrillo-Mora, Juan Pablo

Paiva-Sánchez, Carlos

Guevara, Juan Luis

Gutiérrez, Javiera

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7713
10.4067/S0718-07052024000200121
Abstract
The objective of this work is the design of an inter/transdisciplinary didactic proposal with STS and STEM approach, included in the new scientific-humanistic high school curriculum, for the study of rocket mechanics. A series of activities are proposed where the rocket problem is contextualized together with the reflection on how and why to put an artificial satellite into orbit. Its development is carried out by transdisciplinary groups of students belonging to the “Physics”, “Limits, derivatives and integrals” and “Computational thinking and programming” courses of the differentiated training plan. Numerical simulations are used for students to integrate the knowledge of the three disciplines. Finally, evaluation instruments are developed for the final products, process and self-/co-evaluation. In this way, the achievement of learning outcomes and the development of 21st century attitudes and skills are verified.
 
Este trabajo tiene como objetivo el diseño de una propuesta didáctica inter/transdisciplinaria con enfoque CTS y STEM, adscrita en el nuevo currículo de enseñanza media científico-humanista, para el estudio de la mecánica de cohetes. Se plantea una serie de actividades donde se contextualiza el problema del cohete junto a la reflexión sobre el cómo y para qué poner en órbita un satélite artificial. Su desarrollo se lleva a cabo por grupos transdisciplinares de estudiantes pertenecientes a los cursos de “Física”, “Límites, derivadas e integrales” y “Pensamiento computacional y programación”, del plan de formación diferenciada. Para que los estudiantes integren los saberes de las tres disciplinas, se utilizan las simulaciones numéricas. Finalmente se confeccionan instrumentos de evaluación para los productos finales, proceso y auto/coevaluación. De manera que se verifica el logro de los resultados de aprendizaje y el desarrollo de las actitudes y habilidades del siglo XXI.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB