Show simple item record

Evaluación en educación superior: análisis de la perspectiva del profesorado

dc.creatorIdoiaga Mondragon , Nahia
dc.creatorYarritu Corrales, Ion
dc.creatorArriaga Sanz, Cristina
dc.creatorBeloki Arizti, Nekane
dc.date2024-11-05
dc.date.accessioned2025-05-08T19:47:51Z
dc.date.available2025-05-08T19:47:51Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejpad/article/view/2419
dc.identifier10.32457/ejpad.v12i1.2419
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/252824
dc.descriptionEvaluation in higher education is an essential process for measuring the quality of education, student learning, and the effectiveness of academic programs. This process can take a variety of forms and encompass different aspects, such as program evaluation, course evaluation, teacher evaluation, and student learning assessment. The aim of this research is to analyse what type of assessment UPV/EHU teaching staff use in their teaching practice A total of 403 people participated in this study. The sample was recruited from all the teaching staff of the University of the Basque Country (UPV/ EHU). The survey had different questions that participants had to answer. For variables measured using Likert scales from 1 to 7, ANOVAs and student’s t-tests will be used to establish whether there are differences between the groups of participants. The results found differences by the field of work of the teachers or by the years they had taught with respect to the use of the exam to assess learning, the type of assessment, the activities carried out in the tests, the use of classroom or out-of-class activities to evaluate students. The results of the evaluation should be carefully analyzed to identify areas for improvement and development opportunities for programs, courses, faculty, and students. In this way, informed and effective decisions can be made to improve the quality of education.en-US
dc.descriptionLa evaluación en educación superior es un proceso esencial para medir la calidad de la educación, el aprendizaje de los estudiantes y la eficacia de los programas académicos. Este proceso puede adoptar diversas formas y abarcar diferentes aspectos, como la evaluación de programas, la evaluación de cursos, la evaluación docente y la evaluación del aprendizaje de los estudiantes. El objetivo de esta investigación es analizar qué tipo de evaluación utiliza el profesorado de la UPV/EHU en su práctica docente Un total de 403 personas participaron en este estudio. La muestra se reclutó entre todo el profesorado de la Universidad del País Vasco (UPV/EHU). La encuesta contaba con diferentes preguntas a las que los participantes debían responder. Para las variables medidas mediante escalas Likert de 1 a 7 se utilizarán ANOVAs y pruebas t-student para establecer si existen diferencias entre los grupos de participantes. Los resultados encontraron diferencias por el campo de trabajo del profesorado o por los años que habían impartido docencia respecto al uso del examen para evaluar el aprendizaje, el tipo de evaluación, las actividades realizadas en las pruebas, el uso de actividades de clase o fuera de clase para evaluar al alumnado. Los resultados de la evaluación deben ser analizados cuidadosamente para identificar áreas de mejora y oportunidades de desarrollo para los programas, los cursos, los profesores y los estudiantes. De esta manera, se puede tomar decisiones informadas y efectivas para mejorar la calidad de la educación.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/epub+zip
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejpad/article/view/2419/1846
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejpad/article/view/2419/1847
dc.rightsDerechos de autor 2024 Nahia Idoiaga Mondragon, Ion Yarritu Corrales, Cristina Arriaga Sanz, Nekane Beloki Arizties-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceEuropean Journal of Child Development, Education and Psychopathology; Vol. 12 No. 1 (2024): EJPAD 2024; 1-12en-US
dc.sourceEuropean Journal of Child Development, Education and Psychopathology; Vol. 12 Núm. 1 (2024): EJPAD 2024; 1-12es-ES
dc.source2340-924X
dc.source2340-924X
dc.source10.32457/ejpad.v12i1
dc.subjectEducación superiores-ES
dc.subjectEvaluación del aprendizajees-ES
dc.subjectProfesoradoes-ES
dc.subjectAlumnadoes-ES
dc.subjectHigher educationen-US
dc.subjectLearning assessmenten-US
dc.subjectFacultyen-US
dc.subjectStudent bodyen-US
dc.titleEvaluation in higher education: Analysis of the Faculty’s Perspectiveen-US
dc.titleEvaluación en educación superior: análisis de la perspectiva del profesoradoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record