• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Education and Psychology
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Education and Psychology
  • View Item

Quality of Friendship Scale: adaptation and validation in a Mexican child population

Escala de Calidad de Amistad: adaptación y validación en población infantil mexicana

Author
Consuelos Barrios, Mauricio

Rodriguez, Lucas Marcelo

Valencia Ortiz , Andrómeda Ivette

Schönfeld, Fátima Soledad

Moreno, José Eduardo

García Cruz, Rubén

Full text
https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/2742
10.32457/ejep.v17i2.2742
Abstract
Friendships are of great importance for children’s social and emotional development and can improve their behavior, values and attitudes. Although several precedents highlight the importance of the study of friendship in children, there is little agreement on how to assess the fit or success of these studies. The objectives of this research were: a) to assess the construct validity of the Quality of Friendship Scale in a Mexican population; b) to assess the criterion validity of this scale with a measure of Empathy; c) to assess the reliability of the scale. A total of 575 (282 boys and 293 girls) primary and secondary school students between 8 and 13 years of age participated. A confirmatory factor analysis was carried out, obtaining a good fit of a three-dimensional model, namely: positive friendship, conflict and balance. Correlations between empathy and friendship are analyzed. Reliability indices were satisfactory on all three subscales. It can be considered that the instrument has adequate psychometric properties to be used in the Mexican population, which would allow the development of intervention strategies that favor the consolidation of positive bonds. 
 
La amistad es de gran importancia para el desarrollo social y emocional de los niños y puede mejorar su comportamiento, valores y actitudes. Si bien diversos antecedentes destacan la importancia del estudio de la amistad en niños, se observa poco acuerdo con respecto a la manera de evaluar el ajuste o el éxito de las mismas. Esta investigación tuvo como objetivos: a) evaluar la validez de constructo de la Escala de Calidad de la Amistad en población de México; b) evaluar la validez de criterio de dicha escala con una medida de Empatía; c) evaluar la confiabilidad de la escala. Participaron 575 (282 niños y 293 niñas) alumnos de primaria y secundaria de entre 8 y 13 años de edad. Se realizó un análisis factorial confirmatorio, obteniéndose un buen ajuste de un modelo de tres dimensiones, a saber: amistad positiva, conflicto y balance. Se analizan las correlaciones entre empatía y amistad. Los índices de confiabilidad fueron satisfactorios en las tres subescalas. Se puede considerar que el instrumento cuenta con adecuadas propiedades psicométricas para ser utilizado en población mexicana, lo que permitiría desarrollar estrategias de intervención que favorezcan la consolidación de vínculos positivos.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB