• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Education and Psychology
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Education and Psychology
  • View Item

Psychometric development and validation of a scale to assess video game addiction in Colombian adolescents and young adults

Desarrollo y validación psicométrica de una escala para evaluar la adicción a los videojuegos en adolescentes y jóvenes adultos colombianos

Author
Guzmán Pacheco, Juan Felipe

Vargas Hernandez, Christopher James

Ramirez Rojas, Sofia Alexandra

Full text
https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/2886
10.32457/ejep.v18i1.2886
Abstract
This study developed and psychometrically validated a scale to assess video game addiction in Colombian adolescents and young adults, based on Griffiths’ theoretical model (2005). Using a sample of 385 participants, exploratory and confirmatory factor analyses were conducted. An initial seven-factor structure explained 62% of the total variance. The final confirmatory model retained five factors, with marginally acceptable fit and high internal consistency (α = 0.945). The scale identifies key behavioral patterns of video game addiction such as gaming-related impulsivity and pleasure, displacement of responsibilities, withdrawal-related anxiety and irritability, aggression, and intrusive thoughts. These findings enhance understanding of the disorder and support early diagnosis and the design of culturally adapted interventions. The scale proves to be valid, reliable, and useful for clinical, educational, and research applications in Colombian youth populations.
 
Este estudio desarrolló y validó una escala psicométrica para evaluar la adicción a los videojuegos en adolescentes y adultos jóvenes colombianos, basada en el modelo teórico de Griffiths (2005). A partir de una muestra de 385 participantes, se realizaron análisis factoriales exploratorio y confirmatorio. Inicialmente se identificó una estructura de siete factores que explicaron el 62% de la varianza total. El modelo confirmatorio final conservó cinco factores, con un ajuste marginal aceptable y una alta consistencia interna (α = 0.945). La escala permite identificar patrones clave de comportamiento adictivo, como impulsividad y placer en el juego, desplazamiento de responsabilidades, ansiedad e irritabilidad por abstinencia, agresividad y pensamientos intrusivos. Los hallazgos enriquecen la comprensión del trastorno y contribuyen al diagnóstico temprano y al diseño de intervenciones culturalmente adaptadas. La escala demuestra ser válida, confiable y útil para contextos clínicos, educativos e investigativos en población juvenil colombiana.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB