Psychometric development and validation of a scale to assess video game addiction in Colombian adolescents and young adults
Desarrollo y validación psicométrica de una escala para evaluar la adicción a los videojuegos en adolescentes y jóvenes adultos colombianos
Author
Guzmán Pacheco, Juan Felipe
Vargas Hernandez, Christopher James
Ramirez Rojas, Sofia Alexandra
Abstract
This study developed and psychometrically validated a scale to assess video game addiction in Colombian adolescents and young adults, based on Griffiths’ theoretical model (2005). Using a sample of 385 participants, exploratory and confirmatory factor analyses were conducted. An initial seven-factor structure explained 62% of the total variance. The final confirmatory model retained five factors, with marginally acceptable fit and high internal consistency (α = 0.945). The scale identifies key behavioral patterns of video game addiction such as gaming-related impulsivity and pleasure, displacement of responsibilities, withdrawal-related anxiety and irritability, aggression, and intrusive thoughts. These findings enhance understanding of the disorder and support early diagnosis and the design of culturally adapted interventions. The scale proves to be valid, reliable, and useful for clinical, educational, and research applications in Colombian youth populations. Este estudio desarrolló y validó una escala psicométrica para evaluar la adicción a los videojuegos en adolescentes y adultos jóvenes colombianos, basada en el modelo teórico de Griffiths (2005). A partir de una muestra de 385 participantes, se realizaron análisis factoriales exploratorio y confirmatorio. Inicialmente se identificó una estructura de siete factores que explicaron el 62% de la varianza total. El modelo confirmatorio final conservó cinco factores, con un ajuste marginal aceptable y una alta consistencia interna (α = 0.945). La escala permite identificar patrones clave de comportamiento adictivo, como impulsividad y placer en el juego, desplazamiento de responsabilidades, ansiedad e irritabilidad por abstinencia, agresividad y pensamientos intrusivos. Los hallazgos enriquecen la comprensión del trastorno y contribuyen al diagnóstico temprano y al diseño de intervenciones culturalmente adaptadas. La escala demuestra ser válida, confiable y útil para contextos clínicos, educativos e investigativos en población juvenil colombiana.