Resilience and Empathy in Health Science Students
Resiliencia y empatía en estudiantes de ciencias de la salud
Author
Diaz Narváez, Víctor Patricio
Sandoval , Mildred
Acosta-Martínez, Adán
Monterroza, Leida
Reyes-Reyes, Fernando
Vilca, Lindsey
Reyes-Reyes, Alejandro
Abstract
Introduction: To determine whether resilience dimensions are able to predict empathy dimensions based on individual resilience scores in a sample of health sciences students. Methods: The sample consisted of 1,093 students from the Faculty of Health Sciences of El Salvador. Descriptive statistics were estimated to characterize the sample and the prediction of the dimensions of resilience on those of empathy was estimated using structural equations. Results: It was found that the Engineering and Adaptive dimensions of resilience negatively predict the Adoption of Perspective and Compassionate Care dimensions of empathy, while the ecological dimension positively predicted the Adoption of Perspective and Compassionate Care dimensions of empathy. Conclusion: Individual resilience is a variable that can influence empathy and predict empathic behaviour in students from different careers or study programmes belonging to a Faculty of Health Sciences. These findings provide empirical evidence supporting the concept that empathy can be defined as a dependent variable regarding individual resilience. It is necessary to introduce training in resilience and empathy in a coordinated manner in the teaching-learning process in health sciences students. Introducción: Determinar si las dimensiones de la resiliencia son capaces de predecir las dimensiones de la empatía a partir de las puntuaciones de resiliencia individual en una muestra de estudiantes de ciencias de la salud. Métodos: La muestra estuvo compuesta por 1093 estudiantes de la Facultad de Ciencias de la Salud de El Salvador. Se calcularon estadísticas descriptivas para caracterizar la muestra y se estimó la predicción de las dimensiones de resiliencia sobre las de empatía mediante ecuaciones estructurales. Resultados: Se encontró que las dimensiones de resiliencia ingenieril y adaptativa predicen negativamente las dimensiones de empatía de adopción de perspectiva y cuidado compasivo, mientras que la dimensión ecológica predijo positivamente las dimensiones de empatía de adopción de perspectiva y cuidado compasivo. Conclusión: La resiliencia individual es una variable que puede influir en la empatía y predecir el comportamiento empático en estudiantes de diferentes carreras o programas de estudio pertenecientes a una Facultad de Ciencias de la Salud. Estos hallazgos proporcionan evidencia empírica que respalda el concepto de que la empatía puede definirse como una variable dependiente de la resiliencia individual. Es necesario incorporar la formación en resiliencia y empatía de forma coordinada en el proceso de enseñanza-aprendizaje de los estudiantes de ciencias de la salud.