Inservice teachers’ beliefs and self-perceptions of creativity. A comparative study between Chile and Spain
Creencias y autopercepciones sobre la creatividad de docentes en ejercicio. Un estudio comparativo entre Chile y España
Author
Díaz-Díaz, Mario Sebastián
Echegoyen Sanz, Yolanda
Pont Niclós, Isabel
Izquierdo Sanchis, Eva
Martín-Ezpeleta, Antonio
Abstract
Creativity plays a central role in education, being recognized as a key competency in contemporary curricula. This study explores the beliefs and self-perceptions of creativity among 230 in-service teachers from Chile and Spain, considering variables such as educational level, gender, and national context. Using validated instruments —the Kaufman Domains of Creativity Scale (K-Docs) and the Teaching for Creativity Scales (TCS)— the research adopts a quantitative, descriptive, and correlational approach. Results reveal a moderate global creative self-perception, with statistically significant differences by gender and country. Furthermore, a strong positive correlation emerges between creative self-efficacy and global creative self-perception. The findings underscore the influence of teachers’ beliefs on their ability to foster creativity in the classroom and highlight the need to strengthen professional development in this area to support creative teaching practices. La creatividad ocupa un lugar central en la educación actual, siendo considerada una competencia clave en los planes de estudio contemporáneos. Este estudio analiza las creencias y autopercepciones sobre la creatividad de 230 docentes en ejercicio de Chile y España, tomando en cuenta variables como el nivel educativo, el género y el país. A través de instrumentos validados —Kaufman Domains of Creativity Scale (K-Docs) y Teaching for Creativity Scales (TCS)—, la investigación adopta un enfoque cuantitativo, descriptivo y correlacional. Los resultados evidencian una autopercepción creativa global moderada, con diferencias estadísticamente significativas según género y nacionalidad. Asimismo, se observa una fuerte correlación positiva entre la autoeficacia creativa docente y la autopercepción creativa. Los hallazgos subrayan la influencia de las creencias docentes en su capacidad para fomentar la creatividad en el aula, destacando la necesidad de fortalecer la formación profesional en esta área para apoyar prácticas pedagógicas creativas.