• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Historia
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Historia
  • View Item

Acrobats, minstrels and animals: the presence, reception and impact of popular United States culture on Chile during the second half of the nineteenth century

Acróbatas, minstrels y animales: presencia, recepción e impacto de la cultura popular estadounidense en Chile durante la segunda mitad del siglo XIX

Author
Koplow Villavicencio, Jan

Domingo Gómez, Daniel

Full text
https://revistahistoria.uc.cl/index.php/rhis/article/view/56581
Abstract
The following work examines the presence of American popular culture in Chile during the second half of the 19th century and the reception and impact that said presence had upon Chilean society. The methodology consisted of a qualitative historical study of press and documentary sources between 1850 and 1900, together with a bibliographic review of literature that addresses the cultural phenomena of both Chile and the United States, as well as performing arts and variety shows from the nineteenth century. As a result, it was possible to observe a mutual influence between the North American ensembles and Chilean society since both parties reinterpreted their roles and practices as a consequence of exposure to new shows and the criticism of these.
 
El siguiente trabajo tiene como objetivo examinar la presencia de la cultura popular estadounidense en Chile durante la segunda mitad del siglo XIX, así como la recepción y el impacto que generó dentro de la sociedad chilena. Para aquello, se realizó un estudio histórico-hemerográfico cualitativo de fuentes de prensa y documentales entre 1850 y 1900, junto con una revisión bibliográfica sobre literatura relativa tanto a los fenómenos culturales de Chile y Estados Unidos, como a las artes escénicas y espectáculos de variedades decimonónicos. Como resultado se logró observar que existió una mutua influencia entre los conjuntos norteamericanos y la sociedad chilena, ya que ambas partes reinterpretaron su rol y prácticas producto de la exposición ante nuevos espectáculos y la crítica de estos.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Cultural-contextual triad: An opportunity to ensure cultural relevance in the implementation of intercultural education 

    Ibáñez Salgado, Nolfa. Pedagogical Studies; Vol. 41 Núm. 1 (2015); 323-335
  • LA TEORÍA DEL CAPITAL CULTURAL Y LA PARTICIPACIÓN CULTURAL DE LOS JÓVENES. EL CASO CHILENO COMO EJEMPLO 

    GAYO, MODESTO. Última Década; Vol. 21 Núm. 38 (2013): Julio; 141-171
  • The theory of cultural capital and the cultural participation of young people. The chilean case as an example 

    Gayo, Modesto. Última Década; Vol. 21 Núm. 38 (2013): Julio; 141-171
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB