Sacramental catechesis in Catholic schools.: Significant experiences of good catechetical practices
Catequesis sacramental en colegios católicos. : Experiencias significativas de buenas prácticas catequéticas
Author
Cabrera Reyes, Heriberto Luis
Basualto Porra, Lorena
Abstract
The article presents the results of a study on significant experiences of sacramental catechesis in catholic schools in Chile, aimed at identifying the key characteristics considered successful in these practices. The research employs a qualitative approach based on interviews with coordinators and catechists from eleven educational institutions. Upon classifying and comparing data across different institutions, it becomes apparent that certain elements, with contextual variations, consistently recur catechesis integrated into a pastoral itinerary, effective use of spaces, active-participatory teaching methods, and inductive methodologies. In turn, the criteria for recognizing effective catechetical practices are associated with key elements such as attendance, participation, welcoming attitudes, listening and empathy, community growth in faith, feedback from catechumens, and continuity in the school’s pastoral program. In complete alignment with the theoretical framework, these combined characteristics provide a reliable and replicable guide for catholic educational institutions, enabling them to serve as authentic ecclesial, inclusive, contextualized, and community-oriented spaces, harmonizing with a synodal approach to catechesis. El artículo presenta los resultados del estudio sobre experiencias significativas de catequesis sacramental en colegios católicos de Chile, el cual tiene como objetivo identificar las características consideradas exitosas de esas prácticas. La investigación opta por un enfoque cualitativo basado en entevistas a coordinadores y catequistas de once instituciones educativas. Al clasificar y comparar el material entre diferentes instituciones, se observa que los mismos elementos, con variaciones contextuales, se repiten en todas ellas: la catequesis integrada a un itinerario pastoral, el buen uso de los espacios, las didácticas activas-participativas y las metodologías inductivas. A su vez, los criterios para reconocer una buena práctica de catequesis se relaciona con elementos como: la asistencia; la participación; la acogida, la escucha y la empatía; el crecimiento comunitario en la fe; el feed back de los catequizandos/as y, continuidad en la propuesta pastoral del colegio. Al estar en plena coherencia con el marco teórico, se puede afirmar que el conjunto de estas características ofrece una guía segura y replicable para instituciones educativas católicas, permitiéndoles ser verdaderos espacios eclesiales, inclusivos, contextualizados y comunitarios, en sintonía con una catequesis en clave sinodal.