Towards a pedagogy of meaning. The development of spiritual intelligence in the religion class
Hacia una pedagogía del sentido. El desarrollo de la Inteligencia espiritual en la clase de religión
Author
Alarcón-Alvear, Angela
Novoa-Rojas, Francisco
Abstract
The article explores the relevance of spiritual intelligence in School Religious Education (SRE) to promote the integral development of students. Based on various researches, it is found that the spiritual dimension, understood as the search for meaning and openness to transcendence, contributes to well-being and integral formation. ERE in Chile offers a favorable space for the development of spiritual intelligence, since beyond ritual practices, spirituality encompasses autonomy, discernment and the construction of life projects. Religion class thus assumes a pedagogical role in fostering the encounter with oneself, with others and with the transcendent, favoring emotional containment and existential dialogue. Studies indicate that spiritual intelligence enhances resilience, emotional self-regulation and solidarity commitment, strengthening the school climate. A pedagogy of meaning, articulated in ERE, promotes student well-being, responds to pluralism and reinforces a humanizing education that transcends the purely cognitive. Thus, a fuller education is built. Likewise, spiritual intelligence is linked to critical thinking and ecological awareness, becoming a tool to face contemporary ethical and environmental challenges. El artículo explora la relevancia de la inteligencia espiritual en la Educación Religiosa Escolar (ERE) para promover el desarrollo integral del estudiantado. A partir de diversas investigaciones, se constata que la dimensión espiritual, entendida como búsqueda de sentido y apertura a la trascendencia, contribuye al bienestar y la formación integral. La ERE en Chile, ofrece un espacio propicio para el desarrollo de la inteligencia espiritual, ya que más allá de prácticas rituales, la espiritualidad abarca la autonomía, el discernimiento y la construcción de proyectos vitales. La clase de Religión asume así un rol pedagógico para fomentar el encuentro consigo mismo, con los demás y con lo trascendente, favoreciendo la contención emocional y el diálogo existencial. Estudios indican que la inteligencia espiritual potencia la resiliencia, la autorregulación emocional y el compromiso solidario, fortaleciendo el clima escolar. Una pedagogía del sentido, articulada en la ERE, promueve el bienestar estudiantil, responde al pluralismo y refuerza una formación humanizadora que trasciende lo puramente cognitivo. Así, se construye una educación más plena. Asimismo, la inteligencia espiritual se vincula con el pensamiento crítico y la conciencia ecológica, constituyéndose en una herramienta para afrontar los retos éticos y medioambientales contemporáneos.