Socioemotional education in technical school education. The case of Construye T, Mexico
Formación socioemocional en enseñanza técnico superior. El caso de Construye T, México
Author
Nava-Lara, Sergio
Hojman, Viviana
Navarro Corona, Claudia
Melo Araneda, Fabiola
Jara Bustos, Rodrigo Ignacio
Full text
https://sabereseducativos.uchile.cl/index.php/RSED/article/view/7987910.5354/2452-5014.2025.79879
Abstract
The development of socioemotional skills contributes to responding to the training needs of students, both in their present life and in their future. From the Activity Theory approach, in this article the implementation of Construye T, a program for the socioemotional training of high school students in Mexico is analized. Fourteen semi-structured interviews, collective and individual, were conducted with groups of students, implementing teaching teams, and program managers from five campuses. It was found that students and implementation teams have built a shared sense of the benefits of the program for the students' education; however, tensions are located in the implementation that is modified by the conditions of the campus, the rules of labor contracting, and even the interest of the members of the community. The results provide relevant elements to be considered for the improvement of the implementation in current schools and the design of proposals for the implementation of similar programs for socioemotional development. The challenges identified in the program's performance are discussed as a contribution to the field of knowledge. El desarrollo de habilidades socioemocionales contribuye a dar respuesta a las necesidades de formación del estudiantado, tanto en su vida presente como en su futuro. Este artículo da cuenta de un estudio que analiza, desde el enfoque de la Teoría de la Actividad, la implementación de Construye T, programa para la formación socioemocional de estudiantes de Educación Media Superior en México. Se realizaron 14 entrevistas semiestructuradas, colectivas e individuales, a grupos de estudiantes, equipos docentes implementadores y responsables de programa de cinco planteles. Se encontró que estudiantes y equipos de implementación han construido un sentido compartido respecto a los beneficios del programa para la formación de los/as estudiantes; sin embargo, se recogen tensiones en la implementación que se ve modificada por las condiciones del plantel, las reglas de contratación laboral, e incluso el interés de los miembros de la comunidad. A través de los resultados se aportan elementos relevantes a considerar tanto para la mejora en la implementación en los planteles actuales, como para el diseño de propuestas de implementación de programas similares para el desarrollo socioemocional. Se discute sobre los desafíos identificados en la implementación del programa que sirvan como una aportación al campo de conocimiento.