• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Saberes Educativos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Saberes Educativos
  • View Item

educational innovation: A review of its conceptualization and practical implementation

Innovación educativa: Una revisión de su conceptualización e implementación práctica

Author
Cavallo-Bertelet, Lissette

Full text
https://sabereseducativos.uchile.cl/index.php/RSED/article/view/79882
10.5354/2452-5014.2025.79882
Abstract
Innovating in education today implies a planned process that requires the participation, ideas, knowledge, and positive attitudes of diverse educational actors to generate an enabling environment to improvements and transformations of the stablished norms in a given educational reality. In this article a narrative review is carried out based on a Google Scholar search of electronic journals indexed in international databases, published mainly between the years 2020 and 2025, which address the concept of educational innovation from diverse theoretical perspectives. It considers the factors that influence both its practical implementation and the development of the competence to innovate in teaching performance, the action of research based on pedagogical needs, and the planning and evaluation of the process to address the challenges of 21st-century schools, from a perspective of social responsibility and community impact. It is concluded that innovating in education arises from needs for improvement or transformation that require detailed planning of an innovative project that facilitates the delivery of concrete and realistic solutions that ensure their quality and appreciation within the educational community.
 
Innovar en educación hoy implica un proceso planificado que requiere de la participación, las ideas, los conocimientos y las actitudes positivas de diversos actores educativos para generar un ambiente propicio de mejoras y transformaciones de lo establecido en una determinada realidad educativa. En este artículo, se realiza una revisión narrativa a partir de una búsqueda en Google Académico de revistas electrónicas indexadas en bases de datos internacionales, publicadas principalmente entre los años 2020 y 2025, que abordan el concepto de innovación educativa desde diversas perspectivas teóricas, considerando aquellos factores que inciden tanto en su implementación práctica como en el desarrollo de la competencia de innovar en el desempeño de la docencia, la acción de investigar a partir de necesidades pedagógicas, y la planificación y la evaluación del proceso para enfrentar los desafíos de la escuela del siglo XXI, desde un enfoque de responsabilidad social e impacto comunitario. Se concluye que innovar en educación surge de necesidades de mejora o transformación que requieren de la planificación detallada de un proyecto innovador que facilite la entrega de soluciones concretas y realistas que aseguren su calidad y valoración dentro de la comunidad educativa.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB