Inclusive school leadership: validation of a spanish instrument in Chile
Liderazgo escolar inclusivo: validación de un instrumento español en Chile
Author
Valdés , René
Miranda Carvajal, Carlos
Améstica, José Manuel
Full text
https://sabereseducativos.uchile.cl/index.php/RSED/article/view/7994310.5354/2452-5014.2025.79943
Abstract
Inclusive leadership has been positioned in recent years as a advisable style for schools committed to diversity, social justice, and inclusion. However, unlike other leadership styles, there is less precedent in relation to evaluation instruments, theoretical models, and evidence-based practices. The objective of this research article is to adapt and validate the Spanish LEI-Q questionnaire “Leading inclusive education in compulsory education centers” in Chile. The instrument evaluates four dimensions of practices divided into two versions that complement each other; one aimed at families and the other at teaching teams. For validation, a sample of 2792 participants (1873 families and 919 teaching teams) was used. For the adaptation, the linguistic adaptation of the items and a pilot application were carried out; for validation, a confirmatory factor analysis was carried out to assess the structure of the theoretical dimensions proposed for the questionnaire and its internal consistency overall and within each dimension was reviewed. The results, both for teaching teams and families, confirm the adequacy of the chosen structural model (RMSEA= .0693 and .0298), the reliability of the scale (α = .981 and .979) in general, and in each of its dimensions (α between 0.978 and 0.981). A relevant finding and a complementary contribution to the original instrument is the piloting of an inclusive leadership index that organizes observable practices based on participation indicators. Resumen
El liderazgo inclusivo se ha posicionado en los últimos años como un estilo recomendable para escuelas comprometidas con la diversidad, la justicia social y la inclusión. Sin embargo, a diferencia de otros estilos de liderazgo, se cuenta con menos antecedentes en relación a instrumentos de evaluación, modelos teóricos y prácticas basadas en evidencia. El objetivo del presente artículo es adaptar y validar el cuestionario español LEI-Q “Liderando la educación inclusiva en centros de educación obligatoria” en Chile. El instrumento evalúa cuatro dimensiones de prácticas divididas en dos versiones que se complementan; una dirigida a familias y otra a equipos docentes. Para su validación se contó con una muestra de 2792 participantes (1873 familias y 919 miembros de equipos docentes). Para la adaptación se realizó la adecuación lingüística de los ítems y una aplicación piloto; para la validación se realizó un análisis factorial confirmatorio a fin de valorar la estructura de las dimensiones teóricas propuesta para el cuestionario y se comprobó la consistencia interna del instrumento global y de cada una de sus dimensiones. Los resultados, tanto para equipos docentes como para familias, confirman la adecuación del modelo estructural elegido (RMSEA= .0693 y .0298), la fiabilidad de la escala (α =.981 y .979) y de cada una de sus dimensiones (α entre 0.978 y 0.981). Un hallazgo relevante y un aporte complementario al instrumento original es el pilotaje de un índice de liderazgo inclusivo que ordena las prácticas observables en función de los indicadores de participación.