• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Saberes Educativos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Saberes Educativos
  • View Item

Gender perspective in university governance: advances and challenges in equality and equity policies in ibero-american universities

Perspectiva de género en la gobernanza universitaria: avances y desafíos en políticas de igualdad y equidad en universidades iberoamericanas

Author
Martini Armengol, Gabriela

Full text
https://sabereseducativos.uchile.cl/index.php/RSED/article/view/80088
10.5354/2452-5014.2025.80088
Abstract
Over the last decade, the incorporation of a gender perspective has contributed to the reconfiguration of university policies. This article analyzes the actions and strategies implemented by Ibero-American universities in the areas of governance and representation to address gender inequalities within their structures, organizational culture, and social interactions. Based on a qualitative and descriptive study, four dimensions are examined: gender stereotypes, the glass ceiling, egalitarian masculinities, and balanced representation. The findings reveal the adoption of actions with equity- and equality-based approaches at the macro, meso, and micro levels of the university system. Progress is observed in the institutionalization and mainstreaming of the gender perspective within universities; however, challenges remain, such as the sustainability of these policies, the incorporation of evaluation mechanisms, and the integration of intersectional and non-binary approaches. The role of universities as agents of change in reducing gender gaps is highlighted, emphasizing the importance of strengthening strategies that not only ensure parity in representation but also drive transformations in organizational culture and decision-making processes.
 
Durante la última década, la incorporación de la perspectiva de género ha contribuido a reconfigurar las políticas universitarias. Este artículo analiza las acciones y estrategias implementadas por universidades iberoamericanas en el ámbito de la gobernanza y representación para abordar las desigualdades de género en sus estructuras, cultura organizacional e interacciones sociales. A partir de un estudio cualitativo y descriptivo, se abordan cuatro dimensiones: estereotipos de género, techo de cristal, masculinidades igualitarias y representación equilibrada. Los resultados evidencian la adopción de acciones con enfoques de equidad e igualdad en los niveles macro, meso y micro del sistema universitario. Se observan logros en la institucionalización y transversalización de la perspectiva de género en las universidades, si bien, persisten desafíos como la sostenibilidad de estas políticas, la incorporación de mecanismos de evaluación y la integración de enfoques interseccionales y no binarios. Se destaca el papel de las universidades como agentes de cambio en la reducción de brechas de género, subrayando la importancia de fortalecer estrategias que no solo garanticen la paridad en la representación, sino que también impulsen transformaciones en la cultura organizativa y en la toma de decisiones.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB