Early childhood science education. A research agenda in Web of Science journals
Enseñanza de las ciencias en la primera infancia. Una agenda de investigación en las revistas de Web of Science
Author
Rodríguez-Donoso , Mariana
Fernández Romero , Fernando
Full text
https://sabereseducativos.uchile.cl/index.php/RSED/article/view/8029910.5354/2452-5014.2025.80299
Abstract
This article reports on a research Project located in the field of science education. It aims to identify research agendas on early childhood science teaching in journals published between 2020 and 2022 in the Web of Science database. The results indicate that the most developed research agendas during the COVID-19 pandemic were STEM Education, Education for Sustainability, Family Participation, Scientific Experimentation, and Teacher Training. It is concluded that identifying research agendas in the field of Science Teaching facilitates information mapping and provides analytical elements for building background knowledge, methodologies, and emerging educational trends. Based on the findings, it is recommended that science teaching be approached through active methodologies, integrating sustainability and gender bias awareness across all areas. Additionally, fostering scientific thinking skills in early childhood through daily interactions with natural phenomena and exploring the environment with curiosity and creativity is essential. Finally, strengthening scientific production related to early childhood education, particularly from the Latin American region, is crucial for documenting and improving educational experiences in the Global South. El presente artículo da cuenta de una investigación que se ubica en el campo de la educación científica y tiene como objetivo identificar las agendas de investigación sobre enseñanza de las ciencias en la primera infancia en revistas publicadas entre los años 2020 y 2022 en la base de datos Web of Science. Los resultados muestran que las agendas más desarrolladas durante los años de pandemia del COVID-19 fueron: Educación STEM, Educación para la Sostenibilidad, Participación de las familias, Experimentación Científica y Formación Docente. Se concluye que identificar agendas de investigación en el campo de la Enseñanza de las ciencias, favorece el mapeo de la información y brinda elementos de análisis para la construcción de antecedentes, metodologías y tipo de experiencias en tendencia. A partir de los hallazgos se recomienda abordar la enseñanza de las ciencias con metodologías activas, considerando de forma transversal la sostenibilidad y los sesgos de género. Así también, desarrollar habilidades de pensamiento científico en las infancias de forma cotidiana, interactuando con fenómenos naturales, y explorando el entorno con curiosidad y creatividad. Por último, fortalecer la producción científica asociada a las primeras edades, en especial desde el territorio latinoamericano, para documentar y mejorar experiencias educativas desde el sur global.