Intermediation of research results for educational improvement: strategies used by Educational Technical Assistance institutions in the Metropolitan Region of Chile
Intermediación de resultados de investigación para el mejoramiento educativo: estrategias utilizadas por instituciones de Asistencia Técnica Educativa en la Región Metropolitana de Chile
Author
Caro Rojas, Diego Ignacio
Díaz Vicario, Anna
Full text
https://sabereseducativos.uchile.cl/index.php/RSED/article/view/8030010.5354/2452-5014.2025.80300
Abstract
This article is framed within context of growing interest in the brokering of research results as a tool to strengthen the connection between research and educational practice. The objective is to map the Educational Technical Assistance (ATE) institutions that carry out intermediation actions for educational improvement, and to identify the strategies they claim to use. A review of the websites of the 543 ATE operating in Chile (Región Metropolitana) was carried out. The results show that less than 10% of the institutions carry out intermediation of research results. The strategies most frequently used by the institutions that report intermediation focus on the incorporation of research results into products and services. The least used are those that build the capacity of educational institutions to understand and question research results. According to the type of strategies used, 4 groups are identified: 1) intermediaries focused on the dissemination of research results; 2) intermediaries focused on the incorporation of research results into products and services; 3) intermediaries that foster connection; and 4) complete intermediaries. The contribution of this article is to provide information on the ATE ecosystem and its potential as knowledge brokers. El presente artículo se enmarca en un creciente interés por la intermediación de resultados de investigación como herramienta para fortalecer la conexión entre investigación y práctica educativa. El objetivo es mapear las instituciones de Asistencia Técnica Educativa (ATE) que realizan acciones de intermediación para el mejoramiento educativo e identificar las estrategias que declaran utilizar. Se realizó una revisión de los sitios web de las 543 ATE que operan en la Región Metropolitana. Los resultados muestran que menos del 10% de las instituciones realizan acciones de intermediación de resultados de investigación. Las estrategias más utilizadas por las instituciones que declaran intermediar se centran en la incorporación de resultados de investigación en productos y servicios. Las menos utilizadas son aquellas que generan capacidades en los centros educativos para entender y cuestionar resultados de investigación. De acuerdo con el tipo de estrategias utilizadas, se identifican 4 grupos: 1) intermediadoras focalizadas en la difusión de resultados de investigación; 2) intermediadoras focalizadas en la incorporación de resultados de investigación en productos y servicios; 3) intermediadoras que fomentan la conexión; y 4) intermediadoras completas. El aporte de este artículo radica en ofrecer información sobre el ecosistema de las ATE y su potencial como intermediadores de conocimiento.