• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Comunicación y Medios
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Comunicación y Medios
  • View Item

Narrative Structure in the 39 Most Viewed YouTube Videos on the 2021 Colombian National Strike

Estructura narrativa en los 39 videos más vistos en YouTube sobre el Paro Nacional colombiano 2021

Author
Alba-Sanabria, Sandra

Sotelo, María Paula

Full text
https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/76268
10.5354/0719-1529.2025.76268
Abstract
Open-access social media platforms such as YouTube served as a tool for transmitting events that occurred within the framework of social mobilizations in Colombia in 2021, enabling protesters themselves to report on political developments. Information from both traditional media outlets and citizens circulated through this platform, documenting various situations related to the National Strike called by social sectors in opposition to primarily tax-related policies. This study consists of an analysis of the narrative structure of the 39 most-viewed videos on YouTube regarding Colombia's National Strike during 2021. The research was conducted through discourse analysis to identify characteristics present during digital information collection. News reporting constituted the primary narrative structure of the videos (20 videos corresponded to this typology). The videos originated from different sources and were predominantly descriptive rather than argumentative regarding the most controversial events.
 
Las redes sociales de libre acceso como YouTube fueron una herramienta para transmitir los acontecimientos que ocurrieron en el marco de las movilizaciones sociales en Colombia en el año 2021 y permitieron a los mismos manifestantes reportar los acontecimientos políticos. Por esta plataforma circuló información proveniente de medios de comunicación y de ciudadanías que informaron sobre diversas situaciones del Paro Nacional convocado por sectores sociales en contra de políticas principalmente tributarias. El estudio consiste en un análisis a la estructura narrativa de los 39 videos con más visualizaciones a través de la plataforma YouTube sobre el Paro Nacional en Colombia durante el año 2021 y se realizó mediante el análisis del discurso para identificar las características al momento de recolectar la información digital. La noticia es la principal estructura narrativa de los videos (20 corresponden a esta tipología).
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB