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Estructura narrativa en los 39 videos más vistos en YouTube sobre el Paro Nacional colombiano 2021

dc.creatorAlba-Sanabria, Sandra
dc.creatorSotelo, María Paula
dc.date2025-07-02
dc.date.accessioned2025-09-11T12:58:45Z
dc.date.available2025-09-11T12:58:45Z
dc.identifierhttps://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/76268
dc.identifier10.5354/0719-1529.2025.76268
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/254923
dc.descriptionOpen-access social media platforms such as YouTube served as a tool for transmitting events that occurred within the framework of social mobilizations in Colombia in 2021, enabling protesters themselves to report on political developments. Information from both traditional media outlets and citizens circulated through this platform, documenting various situations related to the National Strike called by social sectors in opposition to primarily tax-related policies. This study consists of an analysis of the narrative structure of the 39 most-viewed videos on YouTube regarding Colombia's National Strike during 2021. The research was conducted through discourse analysis to identify characteristics present during digital information collection. News reporting constituted the primary narrative structure of the videos (20 videos corresponded to this typology). The videos originated from different sources and were predominantly descriptive rather than argumentative regarding the most controversial events.en-US
dc.descriptionLas redes sociales de libre acceso como YouTube fueron una herramienta para transmitir los acontecimientos que ocurrieron en el marco de las movilizaciones sociales en Colombia en el año 2021 y permitieron a los mismos manifestantes reportar los acontecimientos políticos. Por esta plataforma circuló información proveniente de medios de comunicación y de ciudadanías que informaron sobre diversas situaciones del Paro Nacional convocado por sectores sociales en contra de políticas principalmente tributarias. El estudio consiste en un análisis a la estructura narrativa de los 39 videos con más visualizaciones a través de la plataforma YouTube sobre el Paro Nacional en Colombia durante el año 2021 y se realizó mediante el análisis del discurso para identificar las características al momento de recolectar la información digital. La noticia es la principal estructura narrativa de los videos (20 corresponden a esta tipología).es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Comunicación e Imagenes-ES
dc.relationhttps://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/76268/79749
dc.rightsDerechos de autor 2025 Sandra Alba-Sanabria, María Paula Soteloes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourceComunicación y Medios; Vol. 34 No. 51 (2025): Democracy in the age of hypertelevision; 162-175en-US
dc.sourceComunicación y Medios; Vol. 34 Núm. 51 (2025): La democracia en la época de la hipertelevisión; 162-175es-ES
dc.source0719-1529
dc.source0716-3991
dc.subjectParo Nacionales-ES
dc.subjectactivismo digitales-ES
dc.subjectnarrativa audiovisuales-ES
dc.subjectactoreses-ES
dc.subjectNational Strikeen-US
dc.subjectdigital activismen-US
dc.subjectAudiovisual narrativeen-US
dc.subjectactorsen-US
dc.subjectGreve Nacional, vídeos, discurso, atorespt-BR
dc.titleNarrative Structure in the 39 Most Viewed YouTube Videos on the 2021 Colombian National Strikeen-US
dc.titleEstructura narrativa en los 39 videos más vistos en YouTube sobre el Paro Nacional colombiano 2021es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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