• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Finis Terrae
  • Amoxtli
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Finis Terrae
  • Amoxtli
  • View Item

The crisis within reach: handwritten strategies in La ciudad sin nombre by Joaquín Torres García and in three unpublished notebooks by Alberto Cruz Covarrubias.

La crisis al alcance de la mano: estrategias manuscritas en La ciudad sin nombre de Joaquín Torres García y en tres cuadernos inéditos de Alberto Cruz Covarrubias.

Author
Chiuminatto, Pablo

del Río, Rodrigo

Full text
https://revistas.uft.cl/index.php/amox/article/view/438
10.38123/amox13.438
Abstract
This article aims to contribute to a Latin American genealogy of the strategy of inserting manuscripts and drawings in notebooks, books, and other reproductive media as a way of aesthetically processing moments of cultural crisis. In the series we study, the manuscript strategy offers a way of projecting solutions through utopian figurations stricto sensu. We will explore some aspects of the vision of Uruguayan artist Joaquín Torres García (1874-1949) and its resonances in Chilean architect Alberto Cruz Covarrubias (1917-2013). Both polymaths resorted to the letter and the image as appropriate expanded dimensions of thinking, living and doing that culminate in the figuration of cities as a cultural axis. The thesis of the article is that this modernist strategy offers today, in its contemporary configurations, a way to rethink and reacquire agency in the face of the complexity of the global environmental crisis through these types of practices.
 
Este artículo pretende contribuir a una genealogía latinoamericana de la estrategia de insertar manuscritos y dibujos en cuadernos, libros y otros soportes reproductivos como forma de procesar estéticamente momentos de crisis cultural. En las series que estudiamos, la estrategia del manuscrito ofrece una forma de proyectar soluciones a través de figuraciones utópicas stricto sensu. Exploraremos algunos aspectos de la visión del artista uruguayo Joaquín Torres García (1874-1949) y sus resonancias en el arquitecto chileno Alberto Cruz Covarrubias (1917-2013). Ambos polímatas recurrieron a la letra y a la imagen como dimensiones expandidas, apropiadas del pensar, vivir y hacer, que culminan en la figuración de las ciudades como eje cultural. La tesis del artículo es que esta estrategia modernista ofrece hoy, en sus configuraciones contemporáneas, una forma de repensar y readquirir agencia ante la complejidad de la crisis ambiental global a través de este tipo de prácticas.  
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB