• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Academia de Humanismo Cristiano
  • ACTOS
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Academia de Humanismo Cristiano
  • ACTOS
  • View Item

Educar desde el Arte:

Author
Suarez Narvaez, Pamela Mishel

Alvarez Merchán, Isabel Lucia

Full text
https://revistas.academia.cl/index.php/actos/article/view/2968
10.25074/actos.v7i13.2968
Abstract
This article focuses on how artistic tools from the visual arts—such as painting, drawing, and sculpture—can be used in art therapy to foster creativity in preschool-aged children. The research was conducted at Rogerio Zamora Palacios School in Pasaje, Ecuador, with the aim of evaluating how art therapy can serve as a pedagogical resource to develop creative thinking in children aged 5 to 6. The study compares two groups from the same educational level at the school, one of which participated in a series of art therapy-based activities. The results show a notable increase in the creativity levels of the children who took part in the intervention, according to previously established indicators. These findings highlight the value of the visual arts, approached from a therapeutic perspective, as an accessible, effective, and relevant tool within educational settings—particularly during the early stages of cognitive and emotional development.  
 
Este artículo se centra en cómo las herramientas artísticas de las artes plásticas —como la pintura, el dibujo y la escultura— pueden ser utilizadas en arteterapia para fomentar la creatividad en niños de nivel preparatoria. La investigación se llevó a cabo en la escuela Rogerio Zamora Palacios, en Pasaje, Ecuador, con el fin de evaluar cómo la arteterapia puede servir como un recurso pedagógico para desarrollar el pensamiento creativo en niños de 5 a 6 años. El estudio compara dos grupos del mismo nivel educativo en la escuela, uno de los cuales participó en una serie de actividades arteterapéuticas. Los resultados muestran un aumento notable en los niveles de creatividad de los niños que formaron parte de esta propuesta, de acuerdo con los indicadores que se habían establecido previamente. Estos hallazgos destacan el valor de las artes plásticas, desde un enfoque terapéutico, como una herramienta accesible, efectiva y relevante en el ámbito educativo, especialmente durante las primeras etapas del desarrollo cognitivo y emocional.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB